INFORME FINAL           PRÀCTICA 5

 

PROFESSORA: Virgínia Vallejo Mingot

CENTRE EDUCATIU: IES Consell de Cent    Barcelona

GRUP D’ALUMNES:

Alumnat de 2n d’ESO (dos grups) de 20 alumnes per grup. Són alumnes de procedència  del barri de Poble Sec i del Raval de famílies immigrades la majoria i amb nivell socioeconòmic mitjà o baix.

 

INDEX

  1. Objectius de l’experiència.
  2. Continguts matemàtics estudiats.
  3. Condicions de l’aula d’ordinadors i forma d’ús.
  4. Unitats didàctiques descartes.
  5. Recursos auxiliars.
  6. Preparació de l’activitat per part de la professora.
  7. Seqüència amb els alumnes.
  8. Desenvolupament (diari de classe).
  9. Estratègies a l’aula.
  10. Fulls de treball.
  11. Avaluació.
  12. Incidències durant l’experimentació.
  13. Punts forts del projecte.
  14. Valoració.

 

1. OBJECTIUS DE L’EXPERIÈNCIA

 

-         Desenvolupar el gust per les matemàtiques.

-         Augmentar l’autonomia de l’alumne en l’aprenentatge.

-         Millorar l’autoestima i el rendiment escolar dels alumnes.

-         Atendre la diversitat dins de l’aula.

-         Millorar els procés cognitiu i d’implicació en el propi aprenentatge.

-         Innovar en la metodologia de l’aprenentatge dels alumnes.

-         Normalitzar l’ús de les TIC a l’aula tot assumint la normativa d’ús dels ordinadors.

-         Millorar l’actitud dels alumnes a classe.

 

2. CONTINGUTS MATEMÀTICS ESTUDIATS

 

-         Àrees i volums de políedres. Euler. Prismes i piràmides.

-         Àrees i volums de cossos de revolució. Cilindre, con i esfera.

 

3. CONDICIONS DE L’AULA D’ORDINADORS I FORMA D’ÚS

 

9 ordinadors en taules al voltant de l’aula ( Forma de U). Els alumnes estan d’esquenes al centre de l’aula. Grup de taules de treball sense ordinador a l’interior de la U.

1 ordinador per la professora connectat al canó. ( Aquests ordinador s’ha utilitzat pels alumnes). El canó no s’ha utilitzat per evitar d’aquesta manera l’explicació magistral clàssica i forçar l’alumnat a llegir les explicacions del programa.

Connexió adsl.

 

Alumnat agrupat per parelles  compensades amb cada ordinador, formades prèviament per la professora i pactades amb els alumnes.

 

 

 

4. UNITATS DIDÀCTIQUES DESCARTES

 

Poliedros  http://descartes.cnice.mec.es/descartes2/previas_web/materiales_didacticos/poliedros/index.htm

Cuerpos de revolución.

http://descartes.cnice.mec.es/descartes2/previas_web/materiales_didacticos/redondos/index.htm

 

5. RECURSOS AUXILIARS

 

-         Llibre de text

-         Joc de metacrilat de cossos.

-         Plantilles en paper de construcció de cossos.

-         Cossos construïts en paper de cursos anteriors.

-         Pissarra .

 

 

6. PREPARACIÓ DE L’ACTIVITAT PER PART DE LA PROFESSORA

 

La preparació d’un quadern específic o fitxes per a cada unitat ha estat capdal per l’inici de l’experiència ja que ha estat una guia important per als alumnes, tot i que només es reflectia el treball del tema sense cap indicació sobre l’ús del programa Descartes, i també per a mi per recollir el nivell de treball de cada alumne.

Aquestes fitxes s’han guardat en tot moment a l’aula d’ordinadors per evitar descuits a casa, pèrdues, etc., i facilitar el seguiment i la correcció de les activitats en qualsevol moment de l’experimentació, a excepció de la setmana prèvia a l’examen que l’han pogut portar a casa un cop acabada per tal de estudiar i repassar els continguts i exercicis.

 

 

7. SEQÜÈNCIA AMB ELS ALUMNES

 

  1. Explicació a l’alumnat de la participació en el projecte EDA.
  2. Enquesta inicial del projecte.
  3. Normes a l’aula d’informàtica.
  4. Explicació de la metodologia de treball , de l’avaluació de les unitats didàctiques i dels seus aprenentatges. Establiment de parelles de treball dels alumnes.
  5. Prova d’avaluació de coneixements previs.
  6. Inici de l’experimentació a l’aula.
  7. Prova d’avaluació de la 1ª unitat descartes.
  8. Experimentació de la segona unitat.
  9. Prova d’avaluació de la 2ª unitat descartes.
  10.  Enquesta final del projecte.
  11.  Posta en comú i pressa de decisió conjunta de continuïtat.

 

 

8. DESENVOLUPAMENT ( Diari de classe)

 

-         Els alumnes van apuntar a la seva agenda o llibreta de matemàtiques l’adreça exacta per accedir a Descartes i només trobaven els ordinadors engegats, és a dir, havien d’entrar al programa escrivint l’adreça a internet.

-         En la primera sessió alguns alumnes preguntaven  què havien de fer quan tenien la pantalla davant. Es va insistir molt per la meva part en que havien de llegir les instruccions de la pantalla i ajudar-se de les indicacions de la fitxa. De fet, els vaig dir  que  jo no explicaria res en general, que l’ordinador era el professor.

-         Al començament vaig portar cossos geomètrics construïts amb paper els cursos anteriors, per si a l’hora de visualitzar els políedres  i contar les cares, arestes i vèrtexs tenien dificultats en la pantalla. Pocs alumnes els van fer servir.

-         Es important, que els alumnes sàpiguen que no cal corre, que no és cap competició. El més important és que ho facin bé. Han de saber que poden estar el temps que vulguin en cada pantalla i escena fins que l’entenguin. També que jo aniria  atenen les consultes particulars dels casos que no se’n surtin però que havien de preguntar als companys abans. Això va ser un avenç molt gran en la seva autonomia.

-         Els alumnes no traslladen l’exercici a les fitxes fins que no és correcte. Els proporciona seguretat. Des del curs passat tenim un esquema de fer problemes que l’han d’utilitzar sempre ( Dades amb dibuix , plantejament o equacions i fórmules, i resposta amb unitats) i que l’han fet servir igualment als exercicis de Descartes.

-         Els alumnes avançats podien fer  més exercicis que els altres per pujar la nota en unes fitxes genèriques en blanc, on només posaven l’apartat a treballar i allà copiaven els exercicis extres. També els vaig dir que podien ajudar els alumnes que tinguessin algun dubte, la qual cosa  van fer de molt bon grat perquè els donava prestigi davant de la classe. Només en una ocasió s’ha deixat, un cop acabada la feina entrar en la web edu365.cat per fer activitats de l’apartat de matemàtiques del tipus jocs.

-         En cas que un alumne d’una parella falti i es deslligui del ritme de treball es pot canviar provisionalment de parella per posar-se al dia o utilitzar l’ordinador de la professora. Alguns que tenen internet, ho feien a casa.

 

9. ESTRATÈGIES  A L’AULA

 

-         El treball  s’ha plantejat per parelles d’alumnes formades prèviament per la professora intentant que hi hagués cooperació entre elles, que estiguessin compensades i  amb l’acord dels alumnes. Aquestes parelles s’han canviat en la segona unitat a voluntat dels alumnes, desprès d’haver engegat l’experimentació amb èxit.

 

-         Ha estat condició “sine qua non” que abans d’incorporar-se als

ordinadors, en cada sessió, els alumnes presentessin els deures de la sessió a l’aula ordinària fets, en cas contrari els feien en aquella hora d’informàtica. Igualment havien de portar el llibre de matemàtiques sempre, ja que en qualsevol moment si la professora ho considerava oportú es podia deixar de treballar amb l’ordinador i passar a treballar amb el llibre. Això pot subsanar el fet ocasional que no funcionin els ordinadors o que algun alumne entri en altres webs o hi hagi alguna mala utilització dels aparells. Per això és molt aconsellable la col·locació dels ordinadors en forma d’U ja que permet veure sempre la pàgina que estan utilitzant i disposar d’un grup de taules al mig per situar els alumnes abans d’accedir als aparells i/o fer-los treballar algun contingut del llibre.

 

-         No s’ha fet ús del canó de projecció ni de cap explicació conjunta i general a l’aula d’informàtica per habituar-los a llegir les indicacions i explicacions de les pantalles del programa descartes.

 

-         És molt important no deixar temps lliure per entrar a d’altres webs o per jugar, encara que hagin treballat i/o acabat el dossier. Aquest fet distreu als altres alumnes que no han acabat. Per això als més ràpids tenien dues opcions: ajudar els altres companys o fer exercicis extres per pujar la nota.

 

 

-         S’ha de ser molt insistent en la posició de seure correctament dels alumnes que tenen tendència a fer-ho malament davant de l’ordinador. Aquesta posició correcta implica a la vegada actitud de treball.

 

-         La sessió a l’aula ordinària serveix per fer problemes del llibre, treballar el càlcul mental i fer  consultes teòriques sobre el tema i anar avaluant per part de la professora el nivell d’alguns alumnes amb dificultats a l’àrea.

 

10. FULLS DE TREBALL

 

-         Fitxes preparades per la professora prèviament.

a)      dossier de políedres:  fitxa_treball_poliedres.htm

b)      dossier de cossos de revolució: fitxa_treball_cossosrev.htm

-         Fitxes de treball extra: fitxa treball extra.htm

 

11. AVALUACIÓ

 

1.      Es va fer una avaluació inicial de continguts previs que havien de conèixer els alumnes (Àrees de figures planes).

2.      L’enquesta inicial.

3.      S’han fet proves d’avaluació en acabar cada una de les dues unitats i després de treballar a l’aula ordinària tot un seguit de problemes aplicats. Prova políedres . Prova cossos de revolució .

4.      L’enquesta final.

5.      Valoració conjunta alumnes i professora i decisió de continuïtat amb el programa i la dinàmica a la classe de matemàtiques.

 

 

 

 

12. INCIDÈNCIES DURANT L’EXPERIMENTACIÓ

 

  1. Falta d’espai entre els ordinadors. Al treballar dos alumnes en un sol ordinador, les potes de les taules i els endolls de la paret determinen alguns espais reduïts. S’ha demanat una redistribució dels aparells.
  2. Un dia han faltat dos ratolins que van prendre alumnes d’un altre nivell però s’ha solucionat ràpidament amb el material de reserva del centre. Finalment han sortit els ratolins.
  3. Els primers dies els ordinadors rebutjaven la nova web descartes 2 i les escenes no sortien. Es va passar a treballar amb la web antiga sense cap problema.
  4. La icona Descartes de l’escriptori no entra al programa i despista a alguns alumnes que la cliquen per estalviar-se els passos d’entrada. Finalment s’ha tret la icona de l’escriptori.

 

 

13. PUNTS FORTS DEL PROJECTE

 

  1. Millora de l’acceptació de l’àrea de matemàtiques per part de l’alumnat. Es trenca la rutina de l’explicació típica a la pissarra.
  2. Augment de l’autonomia dels alumnes. Cada alumne pot anar al seu ritme d’aprenentatge i requereixen poques explicacions de la professora.
  3. Augment de la implicació del propi alumne i de la conscienciació  del seu estat o nivell d’aprenentatge.
  4. Correcció de l’activitat d’immediat. Comporta una seguretat important a l’hora d’aprendre, sobretot amb alumnes insegurs.
  5. Treball cooperatiu i solidari per parelles i entre tots; els alumnes s’ajuden i això comporta un bon clima de classe i companyonia fins i tot amb la professora.
  6. Augment de l’esforç de l’alumne per aprendre per si sol. Saber fer anar l’ordinador comporta prestigi social entre l’alumnat.

 

 

  1. VALORACIÓ

 

Tant els alumnes com jo mateixa, hem valorat molt positivament aquest canvi de dinàmica en la classe de matemàtiques per la satisfacció que comporta una modernització en la metodologia i una innovació en la didàctica i en l’aprenentatge.

Un dels fets cabdals per la decisió de continuïtat ha estat que el projecte Descartes ofereix tots els continguts matemàtics del currículum graduats per nivells i dintre de la variació dels temes promou una dinàmica organitzada i sistematitzada de funcionament tant pel professor com per als alumnes.