FUNCIONS.
Anàlisis
 

CARACTERÍSTIQUES DE LES FUNCIONS.
Exemple 6.

La següent gràfica mostra les temperatures al llarg d'u dia d'hivern en un poble de Catalunya.

17.- Respon a aquestes preguntes en el teu quadern.

Què temperatura va fer a les 0 hores? I a las 10 hores?

A quin hora feia 0º?

A quin hora es va assolir la temperatura màxima del dia?Quina va ser la temperatura màxima?

A quin hora es va assolir la temperatura mínima del dia?Quina va ser la temperatura mínima?

Durant quines hores del dia va pujar la temperatura? I quant va baixar? Durant quines hores del dia la temperatura es va mantindre constant?

CARACTERÍSTIQUES DE LES FUNCIONS.
Direm que una funció és creixent quan els seus valors augmenten. Si ens fixem en l'exemple anterior, la funció és creixent quan augmenten les temperatures.
Direm que una funció és
decreixent quan els seus valors diminueixen. En l'exemple anterior, la funció és decreixent quan disminueixen les temperatures.
Direm que la funció assoleix un
màxim quan la  funció passa de ser creixent a decreixent i assoleix un mínim quan passa de ser decreixent a creixent.
Exemple 7.

En la següent escena es representa la gràfica d'una funció creixent en l'interval [0,8], decreixent en l'interval [8,16] i creixent de nou en l'interval [16,24]. La funció assoleix un màxim en el punto B i un mínim en el punto C. 

18.- Arrossega els punts A, B, C i D per a representar les gràfiques amb les següents característiques. En cada cas, escriu al teu quadern en que intervals la funció és creixent i en quins és decreixent.Còpia les gràfiques corresponents:

a) Passa per els punts (0,3) i (24,0), assoleix un        mínim en el punto (8,6) i un mínim en el punto        (16,-5).

b) Passa per els punts (0,0) i (24,0), assoleix un        mínim en el punto (8,-7) i un màxim en el punt        (16,3).

c) Passa per el punt (0,5) i es manté constant igual     a 5 en tot l'interval.

Exemple 8.

19. La següent gràfica representa el perfil de la 9a etapa del Tour de França de l'any 1999 Le Grand Bornard-Sestriere. Es van pujar 6 ports de muntanya dels Alps.

etapa9.gif (84770 bytes)

Quants quilometres té l'etapa?

Que representem en l'eix horitzontal? I en el vertical?

En que punts quilomètrics de l'etapa presenta la gràfica un màxim i que altitud assoleix en cada un?

En que port s'assoleix la major altitud? Que port de muntanya té major longitud?

Descriu “matemàticament” el recorregut de l'etapa a la vista de les dades que apareixen en la gràfica. (creixement, decreixement, màxim, mínim)


  Volver al índice   Index    
           
  Original:Fernando Arias Fernández-Pérez
Modificacions: Josep Lluís Martínez Gómez
 
© Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Año 2001
 
 

Licencia de Creative Commons
Los contenidos de esta unidad didáctica están bajo una licencia de Creative Commons si no se indica lo contrario.