Grup en què s'ha dut a terme l'experimentació: 3r d'ESO grup B.Només una part del grup formada per 17 alumnes. A 3r d'ESO a l'hora de Matemàtiques de 2 grups en fem 3. Els alumnes amb més dificultats del grup A i B formen el tercer grup AB. Durant el curs pot haver moviment d'alumnat entre els grups A i B cap a l'AB i al revés).
Objectius de l'experiència: Des de fa molt temps que intento introduir les TIC dintre de l'aula amb les matemàtiques. Faig servir el canó de projecció per fer le meves explicacions amb applets de Descartes, programes que dibuixen funcions, calculadores Wiris o Derive, CABRI, GEOEBRA i altre material existent a Internet.
Amb tot això aconsegueixo:
- una estructura de les classes molt ordenada, encara que no rígida ja que el material el genero jo al meu gust,
- claredat en els apunts i material que tenen els alumnes,
- i com que el centre treballa amb MOODLE puc pujar el mateix material que he treballat a classe a aquest servei de manera que l'alumnat el té al seu abast en qualsevol moment.
Molts poques vegades l’alumnat fa ús de l’ordinador a l’aula. Sempre m’havia faltat aquest
pas. Ara l'he fet. Aquesta ha estat una oportunitat per:
- canviar la forma de transmetre els coneixements i que sigui el mateix alumnat qui
vagi fent autoaprenentatge, aconseguint per tant
- una millor atenció a la diversitat i
- una major atenció personalitzada.
Esperava engrescar l’alumnat i així aconseguir:
- més motivació en l’aprenentatge de les matemàtiques,
- un ús didàctic, no només lúdic de les noves tecnologies,
- i encara que col·lateralment, un foment de la lectura.
Continguts matèmatics estudiats:
LES TRANSFORMACIONS GEOMÈTRIQUES. - Vectors. Coordenades d’un vector.
- Transformacions. Moviments.
- Translacions.
- Girs.
- Simetries axials i centrals.
- Homotècies, semblances.
- Escales
Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús: S'ha treballat amb una aula mòbil que disposava de 13 ordinadors portàtils amb les següents característiques mínimes,
- Processador Intel Celeron Dual de 1,7 Ghz i 512 Mb de memòria cache,
- 1 Gb de memòria RAM,
- 120 Gb de dic dur,
- pantalla de 15",
- connexió LAN per cable i WIFI.
- Possibilitat dual Windows Vista o LINKAT.
Els ordinadors es connectaven a la xarxa WIFI de l'institut per un punt inalambric que s'instal·lava a l'aula.
Es disposava també de canó i pantalla de projecció (amb l'ordinador corresponent).
L'alumnat no es movia de la seva aula normal de grup. Normalment les taules estan agrupades de dos en dos de cara a la pissarra. Els que han treballat en grup de dos s'han posats junts i han tingut un portàtil, els altres s'han quedat en el seu lloc treballan amb un ordinador cadascú.
La rutina de treball amb aquest ordinadors, la forma de distribuir-los i posar-los dintre de l'armari està més detallats a la pràctica 4.
Unitat didàctica Descartes: Tota la unitat didàctica ha estat elaborada pel professor encarregat de l'experimentació, aprofitant escenes ja existents a les unitats didàctiques de Descartes creades per Miguel García Reyes i Javier Abia Llera. Podeu trobar-ho a:
- l'enllaç de la pràctica 3 del curs i a
- l'enllaç del mateix autor.
També podeu descarregar l'arxiu comprimit per poder treballar en local (exceptuant l'apartat d'altres enllaços).
Desenvolupament de l'experiència: DIARI DE CLASSE. Primera setmana
. Sessió 1 (Dilluns 23/2/9): S'arriba a classe amb l'aula mòbil i es distribueixen els ordinadors d'acord amb les parelles formades. S'apunta en una llista el número de l'ordinador que agafa cadascú i sempre serà el mateix per a tots els dies.
No hi ha faltes d'assistència.
Problemes de connexió al començar per no detectar la xarxa WIFI i no saber l'alumnat com fer la connexió.
Es posen a treballar i quasi tothom acabar el primer punt: vectors.
. Sessió 2 (Dimarts 24/2/9): No hi ha faltes d'assistència.
Tothom connecta bé i comença a treballar. L'ordinador 12 falla per falta de bateria i es substitueix pel 13.
Comencen a treballar translacions. Es detecten errors ortogràfics que s'apunten en un full per posteriors modificacions.
Els ordinadors tenen S.O. Windows Vista i alguns en apagar-los es posen a actualitzar i s'han de deixar en marxa.
. Sessió 3 (Dijous 26/2/9): Falta Josep P. per visita mèdica. Seguint els consells del Departament molts dels equips tenen ja arrancada dual: Linkat o Windows.
Donats els problemes de Windows s'aconsella a l'alumnat treballar amb Linkat. Tornen a aparèixer problemes en connectar a la WIFI, al no saber com triar la xarxa.
S'explica i es treballa. Els equips 10, 8, 6 i 13 donen al final de la classe problemes de bateria. Es veu que l'hora anterior s'havien utilitzat.
S'hauran de preveure blocs de dues hores en el moment de fer la reserva, deixant sempre l'esbarjo al mig.
Quasi tothom es trobar en l'activitat 2b de translacions, exceptuant els grups del equips 3 i 4 que estan a l'activitat 4a de translacions. Neus S. corre més i ja està a l'activitat 2e de girs. Es demana que s'acabin translacions a casa i la setmana vinent es comencen girs.
Segona setmana
• Sessió 4 (Dilluns 2/3/9):
Cap falta d’assistència.
Cap incidència tècnica.
Es treballa ja amb girs.
• Sessió 5 (Dimarts 3/3/9):
Falta Paloma Ch. per viatge a l’estranger amb els seus pares.
Es troben errors ortogràfics al text web i un error a l’escena 3 dels girs: gir en coordenades cartesianes.
Neus S. i el grup d’Amanda ja han començat simetries.
Es comencen a veure diferències en la gent que treballa i la que ja comença a cansar-se. S’ha d’anar fent tocs per a que es treballi i no es parli. Creix la dificultat en els moviments i ja hi ha més consultes.
Com estem a la classe normal, s’aprofita per parar, fer algun exercici a la pissarra i comentar on ens trobem.
• Sessió 6 (Dijous 5/3/9):
Falta encara Paloma Ch.
Torna a haver un ordinador(el 12) sense bateria. Es treu el carregador del carro (així després es mirarà amb el tècnic què passa) i l’alumne seu a la taula del professor connectat al corrent elèctric.
Acaba la setmana i exceptuant Neus S. que ja ha acabat simetries la resta ho hauran d’acabar a casa. Es comenta que no es facin les activitats d’ampliació.. Tercera setmana
• Sessió 7 (Dilluns 9/3/9):
No hi ha faltes d’assistència.
No hi ha incidències tècniques.
No tots han complit en les obligacions del cap de setmana i encara estan per simetries. No arribaran a fer escales.
• Sessió 8 (Dimarts 10/3/9):
Falta Clara R. per malaltia.
No hi ha incidències tècniques.
Neus S. ja ha acabat.
• Sessió 9 (Dimecres 11/3/9):
Neus S. dedica l’hora a observar enllaços relacionats al final de les activitats. Ivan C. Ha acabat també tot el temari.
Enrique V., Joan R. no arriben a escales, la resta acaben tot però sense fer exercicis d’ampliació.
• Sessió 10 – CONTROL (Dilluns 16/3/9):
Es fa la sessió de control escrit.
Les 9 sessions s'han fet a l'aula normal de classe amb els ordinadors portàtils..
L'alumnat havia de seguir les instruccions que es donaven a cada activitat (llegint des de la pantalla de l'ordinador), prendre els apunts i fer les activitats (normals, de reforç o d'ampliació) en el seu quadern amb paper quadriculat.
Les dades sobre avaluació i la valoració personal les trobareu en aquest document pdf.
També podeu mirar el llibre de càlcul que conté tres fulls amb les dades de:
- l'enquesta inicial,
- l'enquesta final i
- un resum de l'avaluació que m'ha permès generar els gràfics.