INFORME FINAL

DATOS XERAIS

PROFESORA:    Mª Isabel Hermida Rodríguez

CENTRO:        C.P.I. "A Xunqueira", Fene

GRUPOS COS QUE SE LEVOU A CABO A EXPERIENCIA:

Dous grupos de 4º da ESO, nos que todos os alumnos están matriculados na materia Matemáticas-opción B, con 19 alumnos en 4º A e 16 en 4º B

Sexo Mulleres Homes
49% 51%
Idade 15 anos 16 anos
14% 86%
Nacionalidade Galegos Extranxeiros
97% 3%

Todos  eles dispoñen de ordenador na súa casa e de conexión a Internet

OBXECTIVOS DA EXPERIENCIA
Con respecto a min

  • Aplicar o aprendido no curso Descartes2
  • Aplicar as TIC na miña labor cotiá
  • Deixar de ser a protagonista das clases, cambiando a metodoloxía: en vez  de explicar a materia, responder as dúbidas que se presenten cando eles fagan os descubrimentos
  • Motivar os meus compañeiros de departamento para que usen Descartes
Con respecto os alumn@s
  • Motivar os rapaces, para que teñan unha actitude positiva fronte as matemáticas
  • Transformalos en elementos activos no proceso da aprendizaxe
  • Mellorar a súa capacidade de comprensión lectora
  • Que sexan capaces de aprender dos seus erros
  • Acadar os obxectivos reflectidos na programación do departamento para o tema a tratar
  • Mellorar o rendemento académico
CONTIDOS MATEMÁTICOS APRENDIDOS
Vectores

  • Concepto de magnitude escalar e vectorial
  • Definición de vector e seus elementos; cálculo das súas coordenadas
  • Vectores equivalentes e paralelos
  • Operacións con vectores: suma, resta, produto por un número, suma dun punto cun vector
  • Aplicacións no cálculo de perímetros e puntos medios de segmentos

AULA DE ORDENADORES
Condicións

A aula dispón de 13 ordenadores para os rapaces e un para o profesor; todos os ordenadores dos alumnos foron instalados o curso pasado, son Dell con procesador AMD 64 Athlon x2 e contan con lector-gravador de DVD, cun monitor de 15" de pantalla plana, dous portos USB frontais; o do profesor é un portátil Dell de características similares. O seu sistema operativo é Windows XP, teñen instalados os navegadores Explorer e Firefox; todos están bloqueados para que soamente o administrador poda instalar novos programas. Todos están conectados entre si a unha rede de aula. Dispoñemos de ADSL, con acceso é a través dunha rede wi-fi exclusiva da aula, cunha velocidade aceptable. O ordenador do profesor está conectado a un canón que ten unha pantalla situada xusto detrás da mesa do profesor, co que todos os alumnos poden ver o que se fai nel, o que resultou moi útil para as explicacións. 

Forma de uso

No horario teño adxudicada a aula de informática para tódalas sesións, que son tres semanais en 4º da ESO. Esta aula atópase o lado das aulas de 4º, o que facilita o traslado dos rapaces. As sesións foron: en 4º A martes, mércores e venres; en 4º B luns, martes e xoves, sempre a primeira ou segunda hora da mañá.
Preferín que se distribuiran en 4º A por parellas, porque funcionaron moi ben nas outras veces que traballamos así; 4º B hai un grupo de rapaces que preferín que estiveran sos porque nas experiencias anteriores o seu comportamento non fora moi bo e así obrigueinos a traballar máis e tívenos máis controlados. Instalei localmente en cada equipo a unidade didáctica, cunha icona de acceso directo no escritorio, dado que o Descartes xa estaba instalado en todos os postos.


UNIDADE DIDÁCTICA UTILIZADA
A unidade didáctica elaboreina despois de facer todas as prácticas do curso Descartes2; decidín facela sobre o tema de vectores porque é a mateira que correspondía para as datas nas que faría a experimentación. Procurei non poñerlles extensas explicacións teóricas senón exercicios que permitan aos rapaces deducir por eles mesmos os resultados, aínda que con "pistas". Consta de catro páxinas, as tres primeiras para explicar os coñecementos matemáticos que están na programación do curso e na última únicamente hai exercicios de aplicación.

 


DESENROLO DA EXPERIENCIA

Adiqueille en total 6 sesións en ambolos dous grupos comezando o 20 de maio e rematando o 2 de xuño. O longo da experimentación os rapaces descubriron catro erros nas escenas, que xa correxín na versión que aparece neste informe da unidade didáctica

Na primeira sesión adxudiquei a cada alumno o seu posto, expliquei o funcionamento das escenas da primeira páxina para que eles traballaran; resultoulles difícil deducir como calcular as coordenadas dun vector coñecendo os seus extremos, quizás debería de ter incluído nesta escena un botón coa solución; tamén tiven que explicar en bastantes casos como calcular o módulo do vector aplicando o teorema de Pitágoras.

Na segunda sesión traballaron coa segunda páxina, explicando para todos como funcionan súas escenas e os obxectivos delas; resultoulles máis doada que a páxina anterior, e o feito de ter a solución das dúas cuestións plantexadas fixo que traballaran de xeito autónomo. Descubriron un par de erros na escena de vectores paralelos, nas coordenadas dos extremos dos vectores. Algúns rapaces remataron a última escena da primeira páxina, dado que na sesión anterior non lles dera tempo.

Na terceira e cuarta sesión traballaron coa terceira e cuarta páxina, nas que trátase as operacións con vectores; estas escenas resultáronlles sinxelas de utilizar, polo que apenas xurderon dúbidas, únicamente coa suma de vectores, polo feito de ser conmutativa, tiven que dar explicacións adicionais. No exercicio 8.2 o enunciado non estaba ben redactado, polo que na pizarra redacteino de xeito correcto.

Na quinta e sexta sesión traballaron coa quinta páxina, na que aparecen exercicios e a súa solución. O funcionamento desta escena non tivo dificultade, e de novo detectaron algúns erros nas solucións de dous exercicios.

    Caderno de traballo

    Elaborei un caderno de traballo no que aparece exactamente o mesmo que nas páxinas das unidades, agás as escenas. Insistín moito que tiñan que traballar simultáneamente coas páxinas Descartes e co caderno, para que non se esqueceran de escribir os resultados e anotasen conclusións.
    Portada caderno de traballo

    Avaliación

    O 10 de xuño os rapaces fixeron unha proba escrita sobre a materia.

    DATOS AVALIACIÓN
    Resultados en 4º A

    A proba tivo bos resultados, posto que aproban o 75% e o 15% obtivo a máxima cualificación.


    Resultados en 4º B

    Neste grupo os resultados foron mellores, posto que aproba o 80% e ademáis o 72% obtivo cualificacións altas, notable ou sobresaínte.

    Resultados comparados

    Nesta avaliación os rapaces fixeron dous exames, no primeiro o método empregado foi o tradicional: exposición da materia pola profesora na aula, realización de exercicios e corrección na pizarra; o segundo foi a proba de vectores correspondente a esta experiencia.

    Como se pode observar os resultados foron sensiblemente mellores neste 2º exmen, posto que en ámbolos dous grupos a porcentaxe de aprobados supera o 65%. Observando os rapaces que non superaron a proba, foron aqueles que durante o curso xa non mostraron ningún interés nos seus estudos, e por ser final de curso a súa actitude xa é de non facer nada; pola contra aqueles que acostumaban ter dificultades nas probas, esta vez conseguiron aprobar.

    VALORACIÓN DOS ALUMNOS
    RESULTADOS DA ENQUISA PECHADA  


    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-moito
    En xeral non teñen lles gustan especialmente as matemáticas aínda que gustan un pouco máis en 4º B
    A valoración da preguntas é dende 1-insuficiente ata 5-sobresaínte
    En xeral aproban a materia, con notas non moi brillantes, pois a maioría está entre suficiente e ben.


    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-moito
    En xeral todos mostraron bastante interese en facer as clases dun xeito diferente, e
    máis da metade en 4º A tiñan bastante interese inicial, en 4º B hai máis alumnos que non mostraron apenas interese.

    A valoración da preguntas é dende 1-moitas ata 5-ningunha
    En xeral non tiveron moita dificultade coas actividades, tan só o 25% lle pareceron bastante complicadas e o 30% algo complicadas..


    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-totalmente
    En ámbolos dous grupos o 30% prefire claramente o sistema tradicional ademais en 4º A  ao 50% gústalle máis que o tradicional.

    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-moito
    En xeral teñen a percepción de que aprenderon bastante, pero temos que ter en conta que fixen a enquisa antes que a proba de coñecementos

    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-moito
    En 4º A podemos decir que o 95% están contentos coa experiencia, pero en 4º B hai un 20% que non lle gustou nada este método de traballo.
    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-moito
    En ámbolos dous grupos o 90% está contento de ter traballado en grupo, tan so o 10%prefire o traballo individual.
    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-moito
    En 4ºA parecen máis dispostos a volver a empregar esta ferramenta, noutro grupo hai un 23% que non lles gustaría volver a empregala, fronte o 5% de A.
    A valoración da preguntas é dende 1-nada ata 5-todo
    En 4º A o 85% pensa que se aprende con este método e en 4º B o 72%, o que concorda coa resposta a pregunta 6 (canto che parece que aprendiches?)
    Casi todas as respostas variaban do 1 (nada) ao 5 (todo), podemos considerar que unha media de 2,5 sería normal, e todos os items superan esa media. Destaca que nin sacan boas notas en matemáticas nin lles gusta moito a materia, aínda así a valoración xeral é por enriba da media, destacando como o máis positivo o traballo en equipo. Mención aparte para a pregunta "Tiveches dificultades para facer as actividades?", que valórase ao contrario que as demais (1-moitas 5-ningunha), polo que a alta puntuación obtida reflicte que a dificultade non foi moi grande.

    RESULTADOS DA ENQUISA ABERTA

    Estas son as respostas máis significativas dos rapaces, aínda que a maioría non contestaron nada.

    Indica que é o que gustouche máis da experiencia
    • Traballar en equipo
    • As escenas axudan a entender
    • A clase é máis amena que unha clase tradicional
    • É diferente o convencional
    • Poder facer os exercicios cos debuxos
    • Deducir nos mesmos a solución axuda a que logo o estudo da materia sexa máis sinxelo
    Indica que é o que gustouche menos da experiencia
    • Algunhas escenas tiñan erros
    • A explicación non é tan fácil de entender como coa profesora
    • Non foron suficientes exercicios
    Indica o que cambiarías e o que non cambiarías
    • Cambiaría a utilización do ordenador
    • Non cambiaría o traballo en equipo
    • A forma de explicar a materia, non os exercicios
    • Non cambiaría o de facer os exercicios no caderno de traballo en vez de na libreta
    Se queres aclarar algunha das respostas dadas na táboa anterior
    • Na pregunta "Gustaríache continuar traballando con este método?", depende do tema a traballar
    • Na pregunta "Crees que é posible aprender matemáticas así?", penso que sí que é posible, pero temo que os exercicios no examen nos sexan iguais ca estos
    • Na pregunta "Prefires este sistema ao tradicional ?", deste xeito é máis divertido, polo tanto aprendín moito máis

    Expresa túa valoración xeral ou os comentarios que creas que son de interese

    • É unha forma interesante de aprender, pero alternando co método tradicional
    • É unha boa técnica pero non a máis eficaz
    • É mellor o método tradicional
    • Aprendo moito máis, non sinto a presión do grupo nin da profesora poido repetir un exercicio ata entendelo
    • Esta é unha experiencia positiva xa que a clase é máis divertida e aprendes máis
    Conclusión

    A
    os rapaces lles quedou unha boa impresión da experiencia, aínda que un número importante deles pensa que é mellor o método tradicional, porque o novo método exíselles máis esforzo, xa non é a profe a que explica, senón que eles mesmos deben descubrir os resultados; pero en xeral estiveron contentos. Para eles o ordenador é sinónimo de xogo, tuenti ou messenger e descubriron que tamén pode ser unha boa ferramenta de traballo.

    VALORACIÓN DA PROFESORA
    Aspectos positivos

    • A aprendizaxe é interactiva
    • Maior motivación dos alumnos
    • Desperta a cooperación entre os rapaces, axúdanse cando o compañeiro non é capaz de resolver un problema
    • O uso das TIC axuda a visualizar as matemáticas, en especial neste tema de xeometría
    • Os resultados na proba de coñecementos foron mellores que co método tradicional
    Aspectos negativos

    • O esforzo que supón a preparación de todo o material
    • Maior lentitude a hora de cumprir coa programación
    • Tes que vixiar moi de cerca o que están a facer, para que non abran outros programas
    • Os alumnos distráense con maior facilidade
    Mª Isabel Hermida Rodíguez  CPI "A Xunqueira" Fene
    CURSO DESCARTES 2             2010