EDA 2010

Experimentació Didàctica a l'aula

VALORACIÓ FINAL DE L'EXPERIÈNCIA (3)


6. RECURSOS AUXILIARS
:


Els recursos auxiliars o bé addicionals que he utilitzat per tal de realitzar l'experiència de Descartes  a l'aula ha estat un ordinador portàtil i un canó de projecció. 


Els vaig fer servir en les primeres sessions per diferents motius:

Primer de tot, per explicar-los com fer anar les escenes de Descartes i que prenguessin el primer contacte sense els ordinadors al davant.

I, segon, degut a que els primers dies l'aula d'informàtica no estava preparada per a fer l'experiència i la vaig fer a l'aula ordinària amb l'ajuda del canó.






7. DESENVOLUPAMENT DE L'EXPERIÈNCIA
:

La metodologia i l'estratègia utilitzada per tal de portar a terme l'experiència està explicada en el següent document : pràctica 4


L'experiència s'ha dut a terme durant dues hores la setmana, en els mesos de març i d'abril. El treball a l'aula d'informàtica sempre s'ha realitzat en local per evitar problemes de connexió o de rapidesa en la connexió a internet.


Com han estat 30 alumnes i teníem 15 ordinadors, han hagut de treballar dos alumnes per ordinador, i el dia que algun dels ordinadors estava espatllat eren tres alumnes per ordinador.

També han realitzat activitats de Descartes com a feina extra a casa seva. Tots els alumnes disposen d'ordinador i connexió a internet.

Per cada una de les activitats, cada un dels alumnes tenien un full de treball individual que anaven omplint segons l'experimentació que feien amb Descartes.

Finalment s'ha fet una prova escrita com a final de les dues unitats.



8. AVALUACIÓ DE L'EXPERIÈNCIA
:

Tenint en compte el diari de classe i els comentaris dels alumnes durant l'experiència i al final de la mateixa, crec que la utilització de Descartes a l'aula és positiva, però que confon a alguns dels alumnes. M'explicaré.

Al principi els va "agradar" anar a l'aula d'informàtica, canviar "la rutina" de la classe de matemàtiques. Al començament s'ho agafaven com un joc, després va derivar a concentració en el que feien i a comentar amb els companys, alguns d'aquests comentaris van derivar en una "discussió sana" que seguia en acabar la classe, i finalment resolien les activitats sobre el paper.

Per això crec que l'avaluació global és positiva.

En acabar les activitats a l'aula d'informàtica amb Descartes alguns dels alumnes em van comentar que els hi havia costat una mica haver de treballar sense que les hi expliqués prèviament els conceptes a classe i haguèssim practicat amb exercicis sobre el paper.  Un parell em van manifestar que es sentien més segurs amb l'altre tipus de classe.

La resta els va agradar haver d'anar descobrint per ells mateixos les propietats i característiques més fonamentals de les funcions.

Si bé, és cert que d'aquesta manera el ritme d'aprenentatge és més lent, doncs el fet que ells mateixos hagin d'anar fent les activitats i les discuteixin entre ells, porta més temps que no pas que el professor expliqui directament els conceptes i les propietats. La part empírica sempre és més laboriosa, però des del moment que ho entenen per ells mateixos ja no se'ls hi oblida.

Sí que, potser, en properes experiències d'aquest tipus, canviaré alguns aspectes que no han funcionat garie bé. Com per exemple el nombre d'alumnes per ordinador, 30 alumnes per  a 15 ordinadors en una aula petita costa molt, i a vegades pot ser molt feixuc, calorós i pesat. Per això agraeixo als meus alumnes l'esforç per realitzar l'activitat.

També el fet de que de cada activitat haguessin de resoldre un full de treball, potser ha sigut massa excessiu. En properes edicions, reduiré les activitats escrites i anirem alternant explicacions i part empírica.

Finalment, l'experiència ha estat positiva.



Susanna Igual López
© Ministerio de Educación. Any 2010. Index
 
Licencia de Creative Commons
Los contenidos de esta unidad didáctica están bajo una licencia de Creative Commons si no se indica lo contrario.