1.SITUACIÓN INICIAL.

 

DATOS DEL CENTRO

La experimentación se llevó a cabo en el IES Manuel García Barros de A Estrada (Pontevedra). El centro cuenta con doce grupos de ESO, con dos grupos de PDC en 3º y 4º y  seis grupos de Bachillerato. Contamos con cuatro secciones bilingües en inglés en 3º de ESO, en las asignaturas de Física y Química, Matemáticas, Educación Física y Tecnología; y dos en francés en 1º de Bachillerato, en las asignaturas de Hª del Mundo Contemporáneo  y Filosofía. También contamos con un grupo de alumnos con inglés como segundo idioma en 1º de ESO.

El número total de alumnos es de  409.

 

DATOS DEL GRUPO.

El grupo con el que trabajé es un grupo de 21 alumnos de 1º de Bachillerato de la modalidad de Humanidades y Ciencias Sociales, siete de los cuales forman parte de las dos secciones bilingües en francés. Son un grupo de alumnos bastante heterogéneo, que cuenta con dos alumnos repetidores y dos alumnos candidatos al premio extraordinario de ESO. En general son bastante participativos y no presentan problemas de comportamiento, y todos ellos muestran una actitud muy positiva respecto a la asignatura, ya que consideran que el conocimiento de la lengua inglesa es esencial en la sociedad actual.

 

DATOS DEL AULA.

Utilizamos una de las dos aulas de informática del centro en dos de las sesiones semanales y el aula habitual en la tercera. El aula de informática está dotada con catorce ordenadores de sobremesa además de un portátil para el profesor. El sistema operativo instalado es Linux. Las características generales son las siguientes:

 

Todos los ordenadores, de última generación, tienen acceso a Internet por cable con velocidad de descarga de 10 Mbits y cuentan con auriculares y micrófonos individuales. Los equipos están dispuestos en cuatro hileras, con dos ordenadores a izquierda y derecha de un pasillo central y espacio suficiente para que trabajen dos alumnos por ordenador con comodidad. El puesto del profesor se encuentra al final del aula, detrás de los alumnos y cuenta con software de monitorización de puestos.

El aula también cuenta con cañón de proyección y una pizarra tradicional.

Desde el principio de la experimentación contamos con el apoyo técnico del profesor responsable de TICs del centro.

 

 

2.DESARROLLO

 

Las unidades Malted que utilizamos en esta experimentación son Mrs Abbot’s Computer y Leisure Time. Las unidades se instalaron en cada uno de los equipos de las aulas de informática del centro.

 

 

 

OBJETIVOS PLANTEADOS.

 

Los objetivos generales que me propuse al principio de la experimentación son los siguientes:

 

 

MATERIAL DIDÁCTICO UTILIZADO.

 

Al principio de la experimentación seleccioné y programé tres unidades didácticas, cuyos contenidos coincidían, en parte, con los contenidos programados por el departamento para el primer curso de bachillerato. Finalmente, por motivos de tiempo y de la introducción de algunos cambios en la temporalización de contenidos para este curso de bachillerato en el departamento, trabajamos solamente con dos de ellas. Las unidades que trabajamos son:

 

Mrs Abbot’s Computer y Leisure Time.

 

Los contenidos de la primera unidad son los siguientes:

Grammar: Relative Clauses (defining and non-defining).

                 Relative pronouns and adverbs.

                 Phrasal verb “run”.

Functions: Shopping. Asking for and giving information at the shops.

                 Talking about computers.

Vocabulary: Computers: parts of the computer, words related to computers and

the Internet.

Phonetics: Pronunciation of the phonemes in she, church and joke.

 

Los contenidos de la segunda unidad son los siguientes:

Grammar: The passive voice. To have something done. 

Functions: To give and understand impersonal orders.

                   To express actions that someone performs for us.

                  To describe processes.

                  Talking about films.

Vocabulary: Cooking terms.

                     The cinema. 

                     Phrasal verbs: take

Phonetics: Pronunciation of the past participle of verbs.

 

Además de estos contenidos que trabajamos con las unidades Malted en el aula de ordenadores, se trabajaron, en el aula tradicional, utilizando el libro de texto (Time for English 1), los siguientes:

Vocabulary: Wordbuilding:

                     Nouns from verbs

                     Using suffixes to make adjectives

Phonetics: Minimal pairs:

/i:/ /I/

Reading: Using reference to understand a text

      Reading for specific information

Writing: For and against compositions

    Summaries

Mientras trabajábamos con la voz pasiva, consideramos pertinente incluir un repaso de los usos de los tiempos verbales.

 

MATERIAL COMPLEMENTARIO.

Se utilizaron para realizar el seguimiento y la evaluación de las unidades los siguientes materiales:

Cuestionario inicial (una adaptación de la encuesta inicial de la profesora Antonia García Portas)

Pruebas previa (Mrs. Abbot’s Computer. Diagnostic Test; Leisure Time. Diagnostic Test) para evaluar los conocimientos de los que partimos.

Hojas de seguimiento individuales (Mrs. Abbot’s Computer Follow-up form; Leisure Time Follow-up form) para que los alumnos anotasen día a día las incidencias que se presentaron, su avance y sus reflexiones sobre la actividad realizada con las unidades Malted.

Pruebas de evaluación de ambas unidades.

Encuesta final (la versión en inglés del profesor J. L. Tato Bonome)

Prueba final realizada en conjunto con otro de los grupos de inglés de primero de bachillerato que no utilizó materiales Malted.

Libro de texto “Time for English 1” ed.Macmillan.

Diccionarios online y tradicionales.

Correo electrónico.

 

DESARROLLO DE LA EXPERIMENTACIÓN

 

Antes del comienzo de la experimentación se instaló la versión 3.0 de la aplicación Malted  en cada uno de los ordenadores de las dos salas de informática del centro, utilizando el CD Malted 2008.

 

La experimentación se llevó a cabo entre el  24 de septiembre y el 18 de diciembre de 2009 en  23 sesiones en el aula de informática y 12 en el aula tradicional.

En el aula de informática, 18 alumnos trabajaron en parejas y 3 individualmente. Aunque en principio pensé en rotar las parejas de modo que todos trabajasen con todos, los alumnos trabajaron con la misma pareja habitualmente y en el mismo puesto, donde tenían sus carpetas de archivos personales. Las parejas funcionaron adecuadamente colaborando entre ellos, consultándose dudas y practicando los ejercicios orales. Ambos componentes de la pareja realizaron las actividades en pantalla por turnos.

 

En la primera sesión de la experimentación, en el aula habitual, les di a conocer la experimentación y realizamos la encuesta previa. La segunda sesión, ya en el aula de informática, la dedicamos a familiarizarnos con el navegador Malted y con la primera unidad con la que íbamos a trabajar (Mrs Abbot’s Computer) utilizando para ello una hoja de trabajo (How to start the Malted Browser).Los alumnos captaron inmediatamente la dinámica de las unidades; aprendieron en esta sesión a entrar en las unidades, a navegar por ellas, a utilizar los diferentes iconos, etc. y en ningún momento, durante el resto de la experimentación, tuvieron dudas a este respecto.

 

Para cada parte de las unidades les entregué una hoja de trabajo con ejercicios para reforzar lo aprendido con las unidades Malted y/o para ampliar los contenidos. También tenían que anotar al final de cada parte lo que habían aprendido, lo que habían revisado, las incidencias que habían surgido, los resultados de las actividades que habían realizado en pantalla y sus impresiones sobre la unidad. Cada vez que terminaban una parte, me entregaban la hoja de seguimiento y les daba la siguiente. Todos los alumnos entregaron sus hojas de trabajo debidamente cumplimentadas excepto una alumna que se incorporó al curso, y a la experimentación, con un mes de retraso.

 

Desde las primeras sesiones, los alumnos trabajaron de un modo diferente en el aula de ordenadores y en el aula tradicional. Mientras que en esta consideraban que era yo la que había de dirigir la clase, dando explicaciones colectivas, decidiendo que actividades iban a realizar y marcándoles el ritmo de trabajo; en el aula de informática fueron ellos los que tomaron las decisiones. Marcaron su ritmo de trabajo, decidieron que ejercicios tenían que practicar antes de realizarlos, decidieron que tipo de ayuda necesitaban (compañeros, profesor, libros de consulta, diccionario…).Mi rol como profesor cambió. Me convertí en la persona a la que acudir para solucionar problemas, habitualmente de tipo técnico, para explicarles algún contenido gramatical que les resultaba especialmente difícil, para corregirles los ejercicios orales y para confirmarles que su respuesta era buena, aunque el ordenador no la admitiese como tal, lo que los dejaba bastante perplejos. En principio me resultó bastante difícil asumir este nuevo rol de mero observador y facilitador, me costó no controlar todo y me costó ver que estaban cometiendo errores y dejar que ellos mismos se diesen cuenta de ello y se corrigiesen una vez que terminaban la actividad; pero después de la experiencia, creo que resultó muy positivo para su aprendizaje.

 

No hemos tenido incidencias técnicas graves. Algún ordenador se bloqueó en algún momento y hubo que reiniciarlo. En alguna de las actividades el dispositivo de grabación no funcionó adecuadamente y no se pudieron grabar algunas frases o palabras y el envío de los ejercicios escrito se hizo desde la dirección de correo personal de los alumnos. En general, estas incidencias no interrumpieron de modo grave la marcha de la experiencia.

 

Tampoco tuvimos demasiadas incidencias en cuanto al aprendizaje. Al principio los alumnos tendían a no leer las instrucciones antes de realizar la actividad y a preguntarme a mí, que como respuesta me limitaba a  abrir la pantalla de tareas, y pronto se acostumbraron a hacerlo ellos mismos. También tendían a no utilizar las pantallas de ayuda y a utilizar el libro de texto como material de consulta, aunque pronto se dieron cuenta de que resultaba más cómodo acceder a la información en pantalla.

 

El problema más grave que se nos presentó fue que trabajar en parejas supone una ralentización considerable del ritmo de trabajo, por lo que para terminar la experimentación tal y como la había programado en principio (con tres unidades Malted) habríamos necesitado más tiempo. De todos modos, creo que el trabajo sobre dos unidades nos da información más que suficiente para valorar el uso de este tipo de material para el aprendizaje de la lengua inglesa.

 

En lo que respecta al diario de clase, después de las dos primeras sesiones de introducción de la experiencia, los alumnos comenzaron a trabajar de un modo bastante autónomo. Al llegar al aula, encendían sus ordenadores y comenzaban a trabajar. He de decir que son un grupo de alumnos que no presenta problemas de disciplina, ni en el aula de informática ni en el aula tradicional y que se esforzaron por aprender de la manera más autónoma posible, requiriéndome para que les solucionase los problemas una vez agotadas otras posibilidades. Mi diario de clase, por tanto, contiene tan solo anotaciones de incidencias técnicas, incidencias con las unidades Malted y resultados de las actividades realizadas que requerían la corrección del profesor: actividades orales y escritas.

 

3. RESULTADOS

 

RESUMEN DE LAS OPINIONES DE LOS ALUMNOS

 

Con respecto al aula, la mayoría de los alumnos considera que fue adecuada y se han encontrado cómodos en ella. En cuanto a los equipos informáticos, todos menos uno consideran que han funcionado bien. Sus comentarios sobre este punto son en general positivos: “Todo funcionó adecuadamente” ,  “The computer system was very good” ,  “Los ordenadores funcionaron siempre sin problemas” o “Yo creo que la clase y los ordenadores son adecuados” .

 

En cuanto al software, todos consideran que el navegador ha funcionado bien y que es fácil de utilizar, al igual que las escenas. También afirman que las escenas se podían ver bien. En lo que se refiere a haber leído las explicaciones de las páginas, cuatro indican que las han leído poco y uno dice que no ha entendido los enunciados de las actividades, la mayoría afirma haber entendido lo que había que hacer en cada escena. Sus comentarios sobre este punto son todos muy positivos: “El programa está bien porque alterna diferentes ejercicios” , “Gustáronme algunhas actividadas máis que outras, pero ningunha  me disgustou” , “Programa completo que permite repasar y aprender diferentes contenidos en inglés” o “They were easy to understand” .

 

En lo referente a la metodología, la mayoría dice haber realizado todas las actividades, excepto dos que dicen que no. Todos afirman haber resuelto sus dudas. Seis de ellos dicen no haber utilizado el cuaderno para hacer anotaciones y seis dicen haberlo utilizado solo a veces. Todos menos cuatro dicen que no lo han utilizado para escribir las conclusiones de las actividades ya que han utilizado para esto las hojas de trabajo. En cuanto a lo que les ha parecido mejor del aprendizaje con ordenador, las respuestas son muy variadas. Siete creen que es más ameno, tres lo consideren bueno para practicar la parte oral, seis dicen que lo mejor es la gramática y el vocabulario que han aprendido, dos opinan que lo mejor es que se aprende inglés y a utilizar el ordenador al mismo tiempo y uno dice que lo mejor es trabajar a su propio ritmo.

La mayoría dice no haber echado nada de menos durante las prácticas, dos hubiesen preferido una explicación gramatical y la presentación del vocabulario antes de realizar las actividades y uno (que tal vez no se fía del ordenador) echa de menos “la seguridad de evaluar mi trabajo”.

Sus comentarios sobre la manera de trabajar vuelven a ser muy positivos: “Las grabaciones fueron interesantes, no estoy acostumbrada a hablar en inglés” , “É interesante e fácil e axúdame a entender moi ben os exercicios” , “Me pareció mucho más práctico que otro sistema. Las fotocopias corregidas me ayudaron a saber en lo que fallaba” o “The way of working was very didactic” .

 

En cuanto a la actitud, todos dicen que les ha gustado trabajar con el ordenador. Todos dicen haber tenido que consultar al profesor en mayor o menos medida (seis dan como respuesta  2 y tres 5) .Todos menos uno han visto ventajas al aprendizaje con ordenador y ninguno excepto uno han visto desventajas. Todos menos uno afirman haber aprendido los conceptos que han trabajado y en general afirman que este tipo de clases es mejor que la tradicional y que han trabajado mejor. Casi todos dicen que les gustaría aprender inglés con materiales Malted.

Sus comentarios en este apartado son variados, pero en general positivos: “You can learn grammar and vocabulary in an amazing way” , “I learnt grammar, vocabulary and speaking” , “Trabajo mejor con el ordenador que de forma tradicional” , “Learning with computers is OK but I prefer the traditional way” o “Yo creo que aprendí los conceptos que necesitaba de una forma entretenida” .

 

En el último apartado- Aprendizaje con el Ordenador- todos afirman que les gustaría  usar el ordenador en clase de inglés con otros programas. Todos menos tres dicen que les gustaría utilizar el ordenador en otras clases. A todos menos a dos les gustaría utilizar Malted en casa para aprender inglés y todos menos cinco utilizarían Internet en casa para aprender otras asignaturas.

Sus comentarios sobre el aprendizaje con ordenador: “Es una forma de avanzar en la materia y de repasarla” , “Sistema de aprendizaje innovador que nunca había utilizado antes” , “I prefer  to work on other things with computers” , “ Es un buen método, pero prefiero el de siempre” o “It was a successful learning” .

También han comentado que les gustaría continuar trabajando con Malted el resto del curso y que están satisfechos con esta forma de trabajar.

 

Los resultados de la prueba final escrita, creo que son muy satisfactorios, ya que el 90,4%  de los alumnos han obtenido resultados positivos.

 

VALORACIÓN GENERAL DEL PROFESOR

 

Mi valoración personal sobre la experiencia es que ha resultado muy satisfactoria.

Pienso que se ha conseguido cumplir la mayoría de los objetivos que había propuesto al comienzo de la experimentación.

 

El navegador  y las unidades Malted son muy fáciles de utilizar y los alumnos aprendieron rápidamente a hacerlo. Esta facilidad de uso unida al hecho de que las unidades contienen suficiente material de ayuda, al trabajo colaborativo en parejas y a que los ordenadores han funcionado correctamente en todo momento, ha sido muy importante para cumplir uno de los objetivos de la experimentación que era fomentar el aprendizaje autónomo.

 

El trabajo en parejas favorece el trabajo cooperativo. Los alumnos colaboraron a la hora de resolver dudas en cuanto a contenidos gramaticales y vocabulario, practicando con el compañero los ejercicios orales antes de realizar las grabaciones y respetando los turnos a la hora de realizar las actividades en pantalla, ayudándose y corrigiéndose los errores que detectaban. Sin embargo, también presenta el inconveniente de duplicar el tiempo necesario para la realización de las actividades por lo que se trabaja a un ritmo más lento que en el aula tradicional.

 

Creo que la variedad de actividades que presentan las unidades Malted, su adecuación al nivel para el que se diseñaron, el que los alumnos puedan trabajar a su propio ritmo y el hecho de que las actividades sean autoevaluables y que puedan ver sus resultados en el momento, ha mantenido la motivación con el transcurso de las sesiones de clase. Los alumnos han asistido con regularidad y han ido realizando las diversas actividades en el orden adecuado sin distracciones, incluso al final del trimestre cuando están más  agobiados con los exámenes de evaluación.

 

Por otra parte el entorno Malted  resuelve de un modo bastante satisfactorio la atención a la diversidad, en especial en grupos numerosos. En primer lugar, permite a cada alumno trabajar a su propio ritmo. En segundo lugar, el alumno recibe feedback al terminar de realizar las actividades. En tercer lugar, permite que el alumno realice las actividades varias veces, hasta conseguir resultados aceptables. Por último, permite que el alumno reciba explicaciones del profesor en el momento que las necesita y al nivel adecuado a sus conocimientos previos.

 

Pienso que el uso de las unidades Malted, que permiten a los alumnos escuchar los textos y grabarse, unido a que se les premió con un punto por la utilización de la lengua inglesa en el aula, han mejorado considerablemente su destreza auditiva y oral y les ha dado confianza a la hora de expresarse en voz alta en inglés.

 

Por último, el uso de estos materiales ha mejorado el rendimiento académico en la asignatura. Los resultados obtenidos por el grupo que los ha utilizado han sido bastante más satisfactorios que los del grupo que no lo ha hecho, y, aunque posiblemente haya habido otros factores a tener en cuenta a la hora de explicar la diferencia (el número de alumnos por aula, por ejemplo, ya que el otro grupo está formado por 33 alumnos), pienso que la utilización de las unidades Malted, que los ha motivado desde el principio de la experimentación, los ha hecho más autónomos y más responsables de su aprendizaje ha tenido una gran influencia en estos resultados.

 

OBSERVACIONES Y SUGERENCIAS

 

Las unidades Malted que he utilizado han sido adecuadas a los contenidos y nivel de los alumnos y a su edad. De todas formas, no todas las unidades están diseñadas de la misma manera. Algunas  presentan más fallos que otras, tanto lingüísticos, como de funcionamiento de dispositivos o en la validación de respuestas correctas, que a veces dependen simplemente del espaciado entre palabras. Sería conveniente corregir estos problemas lo antes posible.

 

También eché de menos algún tipo de dispositivo que permitiese hacer un seguimiento de la actividad del alumno dentro de la unidad y tener un registro del número de intentos  y de sus resultados en cada una de las escenas.

 

Por último, creo que a este nivel (Bachillerato) se deberían incluir actividades de writing y orales menos dirigidas y en las que los alumnos pudiesen expresarse libremente.

 

CRITERIOS PARA LA VALORACIÓN DE MATERIALES DIDÁCTICOS DIGITALES:

Criterios pedagógicos: 

Criterios

Puntos

-Adecuación general de los materiales al nivel lingüístico meta y al tipo de alumnado

5

-Cobertura equilibrada de los distintos tipos de contenidos y destrezas lingüísticas

4

-Variedad y adecuación de las actividades de aprendizaje

5

-Instrucciones claras y concisas sobre las actividades y los resultados esperados

4

-Variedad y adecuación de los recursos lingüísticos utilizados (glosario, gramática, etc.)

4

-Variedad en los modos de interacción y de trabajo previstos (individual, grupal…)

3

-Adecuación de la información que el alumno recibe sobre su trabajo (retroacción)

5

-Uso optimizado de recursos de presentación de contenidos y del lenguaje multimedia

4

-Previsión de ayudas graduadas para contenidos esenciales y de recorridos diversificados

5

-Uso de lenguaje real (acentos y voces variados) y de contenidos socio-culturales

4

-Criterios claros para la progresión y el desplazamiento por los materiales

5

-Amenidad y presencia de elementos motivacionales (juegos, comics, canciones, etc.)

2

-Coherencia e integración entre los modos de enseñanza y los de evaluación

5

-Novedad global del método y del diseño didácticos

5

-Integración curricular de las tecnologías en los contenidos didácticos de la asignatura

5

                                                                                                                      Total

65…. / 75

Criterios técnicos:: 

Criterios

Puntos

-Calidad general de los elementos gráficos, sonoros, textuales y visuales

 4

-Uso de recursos técnicos informáticos (grabadora, vídeo) y TICs (Internet)

 3

-Utilización de periféricos (impresora, escáner, auriculares, micrófono)

 4

-Variedad en los sistemas de inserción de “input” (teclado, ratón, voz)

 4

-Integración de otros programas y recursos del ordenador (Office, navegador...)

 4

-Uso de canales de comunicación bidireccional (foros, correo, video-conferencia)

 3

-Orientaciones suficientes para el uso de los recursos técnicos del ordenador

 5

-Ausencia de errores lingüísticos y de mensajes negativos o inapropiados

 2

-Estabilidad y durabilidad general de la aplicación informática utilizada

 4

-Utilización de tecnologías avanzadas (animación, 3D, reconocimiento de voz, conferencia)

 2

                                                                                                                      Total

35…. / 50

Criterios funcionales:: 

Criterios

Puntos

-Carácter intuitivo y amigable y buen diseño estético-funcional del entorno gráfico

 5

-Facilidad de uso de los modos de interacción (botones de control) y de navegación

 5

-Claridad en la distribución del contenido en pantalla y fragmentación de la información

 5

-Accesibilidad de la información y ayudas precisas para el trabajo autónomo (guías, notas)

 5

-Existencia de pasarelas claras para visitar las distintas secciones, entrar y salir

 5

-Presentación clara de los menús y sus opciones. Atajos de teclado

 5

-Optimización de los recursos textuales, gráficos, visuales y sonoros

 4

-Personalización y módulo de seguimiento de la actividad individual de cada alumno/a

 1

-Facilidad para ver el recorrido realizado y volver a las actividades iniciadas

 3

-Flexibilidad para el uso de los materiales a distintos niveles de conocimientos

 5

-Uso de hiperenlaces a documentos y recursos internos y externos al ordenador

 5

-Facilidades y orientaciones de acceso a fuentes variadas y el proceso de datos

 4

-Sistema de retroacción valorativo e informativo. Auto-evaluación

 5

-Inclusión de aspectos programables por el usuario (nivel de dificultad, tiempo...)

 2

-Entorno general que favorezca la participación activa y creativa del alumnado

 4

                                                                                                                      Total

63…. / 75

 

VALORACIÓN GLOBAL      

163…. / 200 puntos

 

ANEXOS

 

Prueba final 1

Prueba final 2

Prueba de evaluación de la unidad 1

Prueba de evaluación de la unidad 2

Gráficos


Prueba final 1

NAME_______________________________________________________________________

Vocabulary

1    Complete the sentences using the word in brackets with the correct suffix.

1    I can’t understand some people’s (fascinate) ______________ with dangerous sports.

2    After a violent (explode) ______________, black smoke came out from the volcano.

3    The two presidents finally reached an (agree) ______________.

4    The greatest (invent) ______________ of the twentieth century was the computer.

5    The actor said that his role as Macbeth had been his greatest (achieve) ______________.

1 mark for each correct answer.Score ____ /5

2  Complete the sentences. 

1.       If you have a ……………………………,you can watch movies on your computer.

2.       A ……………………………is a small device used to point to and select items on your computer screen.

3.       The physical parts of a computer, which you can see and touch, are called …………… ………………

4.       A…………………………… is a programme used to access the World Wide Web

5.       A ……………………………is an application with which you can write and format  text and send it to a printer

6.       …………………………… is software which sends data back to its creator, most often without your knowledge

0.5 marks for each correct answer.Score ____ /3        

3   Complete the sentences with the correct form of one of the phrasal verbs with run

1.       I was doing the Christmas shopping when I ____________ an old friend of mine.

2.       The news report alerted that a tiger has __________ from the zoo.

3.       I can't finish printing the document, I ______________ paper.

4.       The driver didn't see the cat and ___________ it.

0.5 marks for each correct answer.Score ____ /2        

 

Grammar

1. Write the correct form of the verbs in brackets

1.What (you/ do) ______________________________ ?

   I (try)____________________to fix my car.It (break) __________________________ down

   yesterday on the motorway.I (buy) ______________________________ a new one soon.

2. When I left home this morning the sun (shine) ______________________________ and

   there (not be) ______________________________ a cloud in the sky. But look at the weather

   now. It’s cold and it (rain) ______________________________.

3. She (talk) __________________________on her mobile phone while she (drive) __________________________ to work.

4. Sam (talk) __________________________on the phone for half an hour.

5. He (do) ____________________ three reports yesterday but he (not finish)  ______________

   ______________ the fourth one yet.

6..I (just start) ____________________ to train as a sports instructor.I think I (enjoy) _________

   ______________________ it but I’m not sure yet.

7. I’m afraid I can’t come to dinner on Sunday – I  (meet) __________________________Tim.

8. I won’t be able to come tomorrow morning because I (help) __________________________ my father at home.

9. I (never go)______________________________to the States. When I was a child I (go) ______________________________to Canada with my parents but I was very young and I (not remember) ___________________________ anything about it.

10. Simon Cook( paint) __________________________ his first picture in 1960.

0.5 marks for each correct answer .Score _____/10

 

2    Complete the sentences using a relative pronoun only where it is necessary.

1    Do you remember the book _____________ I was reading last week?

2    Marina’s brother, _____________ won the national tennis cup, is playing in Roland Garros next summer.

3    Do you know the woman _____________ dog destroyed my garden?

4    Verona is the city _____________ Romeo and Juliet lived.

5    Titanic, _____________ I haven’t seen, won many Oscars.

1 mark for each correct answer.Score ____ /5   

 

3    Join the sentences using a defining relative clause.

1    Last year, I went to a hotel in Porto. I met Alejandro Sanz at the hotel.

__________________________________________________________________

2    When we were in Greece, we went on a tour. The tour was very long.

__________________________________________________________________

 

3    I met a girl. She came from Thailand.

__________________________________________________________________

4    I know a teacher. This teacher went to school with John Lennon and Paul McCartney.

__________________________________________________________________

5    We went to see a film. A friend had recommended it.

__________________________________________________________________

1 mark for each correct answer.Score ____ /5

               

4    Join the sentences using a non-defining relative clause.

1    The Da Vinci Code is a best seller. It is about a secret society.

__________________________________________________________________

2    Fernando Alonso is from Asturias. He is the first Spanish F1 racing driver.

__________________________________________________________________

3    Betty asked me to take her home. Her car had broken down.

__________________________________________________________________

4    Beer is 4,000 years old. It is a very popular drink in Spain.

__________________________________________________________________

5    Sean is a good friend of mine. His father is a famous singer.

__________________________________________________________________

1 mark for each correct answer.Score ____ /5   

 

5    Rewrite the sentences in the passive using the words given.

1    Doctors will discover a cure for cancer soon.

A cure for cancer ______________________________________.

2    A team of archaeologists is exploring Atapuerca.

Atapuerca ____________________________________________.

3    The hairdresser is going to cut my hair.

I’m going ____________________________________________.

4    Many people in Spain watch quiz shows.

Quiz shows ___________________________________________.

1 mark for each correct answer.Score ____ /4   

 

6    Rewrite the sentences in the passive.

1.       We will provide refreshments during the interval

__________________________________________________________________

2.       We have not tested this product on animals.

__________________________________________________________________

3.       Closed circuit cameras are monitoring this area

__________________________________________________________________

4.       Somebody was cleaning the living room when the phone rang.

__________________________________________________________________

5.       Someone broke a pane of glass while the boys were playing in the street.

__________________________________________________________________

6.       Their parents have given the twins a puppy for their birthday.

__________________________________________________________________

1 mark for each correct answer.Score ____/6

               

3 Charlotte Montagu-Smith has a lot of money and a lot of spare time. She does very little for herself. Replace the words in italics with the structure have something done.

1.       Every day a woman cleans and tidies her apartment

She_______________________________________________________________

2.       A carpet fitter has just laid new carpets in every room.

She_______________________________________________________________

3.       This month a dressmaker is making her a new collection of summer clothes

She_______________________________________________________________

4.       Last week a dentist straightened her teeth.

She_______________________________________________________________

5.       That was only a week after a plastic surgeon had remodelled her nose

She_______________________________________________________________

1 mark for each correct answer.Score ____/5


Prueba final 2

NAME_______________________________________________________________________

Reading

American TV channel CBS has recently brought out its latest reality TV programme Kid Nation, in which we observe the actions and behaviour of a group of 40 children. The children, aged 8-15, have been left without parental supervision and modern comforts for 40 days in a ghost town in New Mexico.

In Kid Nation the children are located not on a desert island but in Bonanza City, a town in New Mexico, that from 1880 to 1885 was populated by 200 pioneers who were digging for silver. All that is left of it today are the foundations of a silver smelting factory.

In the programme, the children's aim is to build a society that functions well and to manage without many of life's modern comforts. They have to cook their own meals, carry water, wash their clothes by hand, clean their own toilets and even run their own business, including a saloon (non-alcoholic drinks only). There is also the possibility of winning the status of 'Upper Class' which involves eating more sweets and doing less cleaning. They have to create their own government by choosing four leaders who will guide the group and make laws, about bedtimes, for example. They are also given choices between spending money on things like food and on toys and games.

Every week the group can win rewards like a library or video games. The decision about which prize to choose is made by the four-person government.

Unlike other reality shows where unpopular participants are voted out of the programme, there will be no evictions. Instead, at the end of each of the thirteen episodes of Kid Nation, one of the children is selected by the other children to receive a prize of $20,000. The children are also allowed to go home at any point if they want too

The show is being compared by critics to William Golding's best-selling 1954 novel, Lord of the Flies, which tells the story of a group of boys who have been stranded on a desert island after a plane crash and have to look after themselves. Without adult influence, the boys' behaviour soon becomes violent and primitive. However, fans of the programme, and there are many, claim that it is 'must see' television, which deals with very interesting issues. They also argue that CBS, and their lawyers, would never allow the programme to turn into chaos.

 

1 Read the text and choose the correct answers A, B, C or D. 

1 Bonanza City usually has ...

A two hundred residents.

B no residents.

C a school

D a shop

 

2 There are____________________in the show

A no adults

B no teenagers

C four adults

D forty adults

 

3 In Kid Nation ...

A everybody makes the rules.

B a few people make the rules.

C children can go to bed when they want.

D everybody has the same status.

 

4 The children ...

A can have as much food as they want.

B can telephone home.

C can't have any toys or games.

D have to choose between the things they need and the things they want.

 

5 In Kid Nation ...

A children have to go home if the other children vote them out.

B everybody receives a prize of $20,000.

C children go home only if they want too

D there is one winner at the end.

1 mark for each correct answer. Score ____ /5      

 

2 Answer the questions using your own words. (8 mar

1 What is the children’s aim?

2 Who decides what time the children should go to bed?

3 What are the programme's critics worried about?

4 How do the programme's supporters defend the programme?

2 marks for each correct answer. Score ____ /8    

 

3 Find words in the text with similar meanings to 1-5.

1 watch (paragraph 1)

2 position (paragraph 3)

3 expulsions (paragraph 5)

4 supporters (paragraph 6)

5 topics (paragraph 6)

1 mark for each correct answer. Score ____ /5      

 

4 Find the nouns of these verbs in the text.

1 supervise

2 choose

1 mark for each correct answer. Score ____ /2      

 

Listening (Get it Right- track 12)

Read the questions carefully. Listen to the radio programme and choose the correct answers.

1 When is the next TV turn-off week?

A 17 to 23 April

B 22 to 28 April

C 23 to 29 April

D 29 April to 5 May

 

2 How many people took part in TV turn-off week last year?

A Seventy million

B Seven and a half million

C Seventy-five million

D Seventeen million

 

3 According to Roger, many children in the US ...

A spend more time watching TV than at school.

B spend more time watching TV than sleeping.

C always eat their dinner in front of the TV.

D don't go to school because they want to watch TV.

 

4 Which of these countries will take part in TV turn-off week?

A China and Japan.

B UK and Australia.

C France and Italy.

D Brazil and Switzerland.

 

5 What does Roger think that people will learn from TV turn-­off week?

A Most TV programmes are rubbish.

B TV is bad for your eyes.

C Watching TV makes you fat.

D TV stops you from having time to do lots of other things.

 

6 Maria talks about some new research that shows that ...

A television can make us more intelligent.

B television can make us less intelligent.

C television is better for our social life than reading.

D it's easier to absorb information through reading than through television.

 

7 Which TV programmes, according to Maria, give people a chance to see things they don't normally see?

A Wildlife documentaries and sports events.

B Wildlife documentaries and news programmes.

C News programmes and sports events.

D News programmes and wildlife documentaries.

 

8 Is Maria planning to take pare in TV turn-off week?

A definitely

B definitely not

C probably not

D probably

0.25 marks for each correct answer. Score ____ /2

Writing

1 Summarize the text in no more than 50 words using as many of your own words as possible.(2 points)

 


 Prueba de evaluación de la unidad 1

Relative Clause. Assessment test

Name__________________________________________________________

1. Fill in the correct relative pronoun. If it can be omitted, put it in brackets ( ).

1 Have you spoken to the man ...…..... sent you flowers?

2 Bob is looking at the photographs ............... he took on holiday.

3 Did you give John back the money………………you borrowed from him?

4 Is that the couple………………house was destroyed by fire?

5 Is that the man………………………….reads the news on TV?

6 Where is the letter………………….I gave you?

7 When did she buy the car…………………she is driving?

8 This is the necklace…………………….I got for my birthday.

9 What is the name of the man………...............I saw you with yesterday?

10 That's the man……………………………dog buried a bone in my vegetable garden.

(10 points)

2. Fill in the relative pronoun or adverb. Put commas where necessary. Write I for identifying, NI for non-identifying and say whether the relative can be omitted or not.

1 The dress ... which/that ... she bought was too big. (I, can be omitted)

2 Mrs Stewart………………….was the school's head- mistress for ten years has retired now.

3 This is the kitten…………………….I found in my garden.

4 Martin Reeds……………….was born the same year as I was is a distinguished author.

5 Pauline Smith…………………..was in my c1ass at school is a very successful lawyer now.

6 The library…………………..       they knocked down yesterday was in very bad condition.

7 Have you read the book……………………..was written by one of the professors from my university?

(12 points)

3. Complete the sentences using the information in brackets and a relative pronoun

1 (I went to see a doctor. She had helped my mother.)

I went……

2 (A dog bit me. It belonged to Mrs Jones.)

The dog………

3 (A woman wrote to me. She wanted my advice.)

The woman……………..

4 (A bus crashed. It was 23 years old.)

The bus……….

5 (Ann talked to a man. He had won a lot of money.)

Ann talked …….

­6 (Mary was staying with her friend. He has a big house in Scotland.)

Mary was staying………

7 (He's an architect. He designed the new city library.)

He's the architect ………….

(14 points)

4. Make one sentence from the two that are given. Use a relative pronoun.

1 Mont Blanc is between France and Italy. It is the highest mountain in the Alps

Mont Blanc…………….. 

2 Alfred Hitchcock was born in Britain. He worked for many years in Hollywood.

Alfred Hitchcock………………

3 The sun is really a star. It is 93 million miles from the earth.

The sun……………………….

4 John F. Kennedy died in 1963. He was a very famous American President.

John F. Kennedy………

5 Charlie Chaplin was from a poor family. He became a very rich man.

Charlie Chaplin……….

6 The 1992 Olympics were held in Barcelona. It is in the north-east of Spain

The 1992 Olympics………

7 We went to see the Crown Jewels. They are kept in the Tower of London

We……

(14 points)

5. Complete the sentences with one word

You can use a ……………………………to play music CDs on your computer.

A ……………………………displays information in visual form, using text and graphics.

A ……………………………transfers data from a computer onto paper.

The……………………………acts as the "brain" of your computer.

……………………………is a programme or set of instructions programmed on a hardware device.

……………………………is software programmes designed to damage or do other unwanted actions on your computer system

A……………………………is a programme that allows you to adjust a photo to improve its appearance

A……………………………is a collection of web pages

……………………………is a system for sending and receiving messages electronically

A……………………………is a document that stores data in a grid of rows and columns

(20 points)

6. Complete the sentences with the correct form of one of the phrasal verbs with run

I ____________ this book as I was cleaning out the attic.

Tim decided to __________ from the horrible boarding school.

Oh no, we’ve ______________ coffee again.

Richard was  ___________ by a car and taken to hospital.

We______________a lot of problems at the beginning of our project.

(10 points)

7. Use the prompts to define these words

purse: you keep money in it

newsagent’s:you buy newspapers and magazines there

dentist: you go to him/her when your teeth hurt

chemist’s: you buy medicine there.

fork: you eat with it.

(10 points)

8. Write the words in the box in the correct column

ʃ

ʧ

ʤ

 

 

 

 

 

 

 

Cuadro de texto: huge     chest     large     junk     chess     rash     politician     shop     watch     jury

 

(10 points)

Prueba de evaluación de la unidad 2

Passive Voice. Assessment Test

Name_________________________________________________________________

1.Match the words in A  and the definitions in B.

 

A

B

1.       Bake

a.                   To cook in water or other liquid heated until bubbling vigorously

2.       Barbecue

b.                   To cook food in hot cooking oil

3.       Beat

c.                   A method of cooking in an oven where the item isn't covered allowing the dry heat to surround the item

4.       Boil

d.                   To cook in the oven

5.       Chop

e.                   To stir two or more foods together until they are completely combined.

6.       Fry

f.                    To strip off an outer covering or skin

7.       Mix

g.                   To cut into fine strips.

8.       Roast

h.                   A cooking method involving grilling food over a wood or charcoal fire

9.       Shred

i.                     To cut into irregular pieces.

10.    Peel

j.                    To agitate a mixture with the goal of making it smooth and introducing as much air as possible into it.

 

1____   2____   3____   4____   5____   6____   7____   8____   9____   10____

10 marks

2. Put in the correct form of the verb in Passive into the gaps. Use the verb given in brackets.


1) The words___________________ by the teacher today. (to explain)

2) We___________________  a letter the day before yesterday. (to send)

3) This car___________________  . It's too old. (not/to steal)

4) This street ___________________ because of snow. (already/to close)

5) A new restaurant ___________________ next week. (to open)

6) He ___________________ to the party yesterday. (to invite)

7) The blue box___________________  . (can/not/to see)

8) I___________________ the book by my friend last Sunday. (to give)

9) The dishes___________________  by my little brother at the moment. (to wash)

10) I ___________________ by Robert. (not/to ask)

20 marks

3. Rewrite the given sentences in Passive voice. Sometimes there are two possible answers (two objects in the active sentence).


1) They don't speak English in this shop.

2) Kevin asked Dennis a question.

3) Somebody built the house last year.

4) She gives him a box.

5) Max will look after him.

6) The waiter brought Fred a big steak.

7) Somebody broke into our bungalow last Friday.

8) The teacher told us a joke.

9) They will meet Doris at the station.

10) Michael has not sent me a text message.

20 marks

4. Phrasal Take. Fill in the gaps with the correct preposition

  1. She took her clothes ____________ and went to bed
  2. John is going to take Cybil____________ for a nice dinner and a late-night film.
  3. We went down to the beaches near Cape Canaveral to watch the space shuttle take____________. The launch was magnificent.
  4. Jim really takes____________  his father. They look the same, they act the same - they even have the same laugh!
  5. He took ____________ swimming when his doctor told him he needed to take more exercise
  6. The company took ____________ several new employees to cope with the extra demand
  7. He took ____________ everything the lecturer said in his notebook
  8. I took my hat ____________ when I entered the building
  9. I couldn't put the radio back together after I had taken it ____________
  10. Can you take this phone number ____________ for me, please?

20  marks

5.Use the words in brackets to complete these sentences. Use the structure “to have something done”

  1. The Browns______________________________________(their house/paint) last summer.
  2. Many young people today ________________________________(their eyebrows/pierce)
  3. My living room needs a change. I_______________________________(it/ redecorate) soon.
  4. We can’t work at the computer lab today. The school___________________________(the computers/repair)
  5. If I were rich, I___________________________________(my food/cook) every day.
  6. Oh, stop doing that, please! I really hate________________________(photographs/take).
  7. I ________________________( my suit/ dry-clean )as there's a coffee stain on the sleeve.
  8. When I saw her, she______________________________(her hair/ dye).
  9. They________________________________(the windows/clean) this week.
  10. Tomorrow we_____________________________(our shower/repair)

20 marks

6. Complete the rules for the pronunciation of regular verbs in the past.

  1. When the regular verb ends in a vowel sound or voiced consonant sound (B, G, L,  M, N, V, Y and Z), the -ed ending is pronounced /_____ /.
  2. When the regular verb ends in an unvoiced consonant sound (K, F,P, -SH, -TCH or X), the -ed ending is pronounced /_____ /.
  3. When the regular verb ends in T or D, the -ed ending is pronounced /_____ /.

3 marks

Cuadro de texto: asked             cried             ended             encouraged             flooded             mixed            shaved           watched          tasted           jailed          visited             allowed             killed              cracked

 







7. Place the verbs in the box into the correct columns below.

 

 

 

 

 

/ d /

/ t /

/ id /

 

 

 

 

 

 

 

7 marks


Gráficos

Instalaciones (Aula y equipos informáticos)

 

¨ 1  nada

¨ 2  poco

¨ 3  normal

¨ 4 bastante

¨ 5  mucho

 

 

 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Software (escenas Malted)

 

¨ 1  nada

¨ 2  poco

¨ 3  normal

¨ 4 bastante

¨ 5  mucho

 

                              

 

 

 

Metodología

¨No            ¨ Si                                                  ¨Si            ¨ No

¨ Si            ¨ No                                                 ¨ 1 Si          ¨ 2 No        ¨ 3 A veces

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

¨ 1 Si          ¨ 2 No        ¨ 3 A veces        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Actitud

¨ 1  nada          ¨ 2  poco          ¨ 3  normal          ¨ 4 bastante          ¨ 5  mucho

Aprendizaje con el ordenador

                         

 

¨ 1  nada

¨ 2  poco

¨ 3  normal

¨ 4 bastante

¨ 5  mucho