1.SITUACIÓN
INICIAL.
DATOS DEL
CENTRO
La experimentación se llevó a cabo en
el IES Manuel García Barros de A Estrada (Pontevedra). El centro cuenta con doce
grupos de ESO, con dos grupos de PDC en 3º y 4º y seis grupos de Bachillerato. Contamos
con cuatro secciones bilingües en inglés en 3º de ESO, en las asignaturas de
Física y Química, Matemáticas, Educación Física y Tecnología; y dos en francés
en 1º de Bachillerato, en las asignaturas de Hª del Mundo Contemporáneo y Filosofía. También contamos con un
grupo de alumnos con inglés como segundo idioma en 1º de
ESO.
El número total de alumnos es de 409.
DATOS DEL
GRUPO.
El grupo con el que trabajé es un
grupo de 21 alumnos de 1º de Bachillerato de la modalidad de Humanidades y
Ciencias Sociales, siete de los cuales forman parte de las dos secciones
bilingües en francés. Son un grupo de alumnos bastante heterogéneo, que cuenta
con dos alumnos repetidores y dos alumnos candidatos al premio extraordinario de
ESO. En general son bastante participativos y no presentan problemas de
comportamiento, y todos ellos muestran una actitud muy positiva respecto a la
asignatura, ya que consideran que el conocimiento de la lengua inglesa es
esencial en la sociedad actual.
DATOS DEL
AULA.
Utilizamos una de las dos aulas de
informática del centro en dos de las sesiones semanales y el aula habitual en la
tercera. El aula de informática está dotada con catorce ordenadores de sobremesa
además de un portátil para el profesor. El sistema operativo instalado es Linux.
Las características generales son las siguientes:
Todos los ordenadores, de última
generación, tienen acceso a Internet por cable con velocidad de descarga de 10
Mbits y cuentan con auriculares y micrófonos individuales. Los equipos están
dispuestos en cuatro hileras, con dos ordenadores a izquierda y derecha de un
pasillo central y espacio suficiente para que trabajen dos alumnos por ordenador
con comodidad. El puesto del profesor se encuentra al final del aula, detrás de
los alumnos y cuenta con software de monitorización de puestos.
El aula también cuenta con cañón de
proyección y una pizarra tradicional.
Desde el principio de la
experimentación contamos con el apoyo técnico del profesor responsable de TICs
del centro.
2.DESARROLLO
Las unidades Malted que utilizamos en
esta experimentación son Mrs Abbot’s Computer y Leisure Time.
Las unidades se instalaron en cada uno de los equipos de las aulas de
informática del centro.
OBJETIVOS
PLANTEADOS.
Los objetivos generales que me propuse
al principio de la experimentación son los siguientes:
MATERIAL DIDÁCTICO
UTILIZADO.
Al principio de la experimentación
seleccioné y programé tres unidades didácticas, cuyos contenidos coincidían, en
parte, con los contenidos programados por el departamento para el primer curso
de bachillerato. Finalmente, por motivos de tiempo y de la introducción de
algunos cambios en la temporalización de contenidos para este curso de
bachillerato en el departamento, trabajamos solamente con dos de ellas. Las
unidades que trabajamos son:
Mrs Abbot’s
Computer y Leisure Time.
Los contenidos de la primera unidad
son los siguientes:
Grammar:
Relative Clauses (defining and non-defining).
Relative pronouns and adverbs.
Phrasal verb “run”.
Functions:
Shopping. Asking for and giving information at the shops.
Talking about computers.
Vocabulary:
Computers: parts of the computer, words related to computers
and
the
Internet.
Phonetics:
Pronunciation of the phonemes in she,
church and joke.
Los contenidos de la segunda unidad
son los siguientes:
Grammar: The passive voice. To have
something done.
Functions:
To give and understand impersonal orders.
To express actions that
someone performs for us.
To describe processes.
Talking about films.
Vocabulary:
Cooking terms.
The cinema.
Phrasal verbs:
take
Phonetics:
Pronunciation of the past participle of verbs.
Además de estos contenidos que
trabajamos con las unidades Malted en el aula de ordenadores, se trabajaron, en
el aula tradicional, utilizando el libro de texto (Time for English 1), los
siguientes:
Vocabulary:
Wordbuilding:
Nouns from verbs
Using suffixes to make adjectives
Phonetics:
Minimal pairs:
/i:/
/I/
Writing:
For and against compositions
Summaries
Mientras trabajábamos con la voz
pasiva, consideramos pertinente incluir un repaso de los usos de los tiempos
verbales.
MATERIAL
COMPLEMENTARIO.
Se utilizaron para realizar el
seguimiento y la evaluación de las unidades los siguientes
materiales:
Cuestionario inicial (una adaptación
de la encuesta inicial de la profesora Antonia García
Portas)
Pruebas previa (Mrs. Abbot’s Computer.
Diagnostic
Test; Leisure Time. Diagnostic Test) para evaluar los
conocimientos de los que partimos.
Hojas de seguimiento individuales
(Mrs. Abbot’s Computer Follow-up form; Leisure Time Follow-up form) para que los
alumnos anotasen día a día las incidencias que se presentaron, su avance y sus
reflexiones sobre la actividad realizada con las unidades
Malted.
Pruebas de evaluación de ambas
unidades.
Encuesta final (la versión en inglés
del profesor J. L. Tato Bonome)
Prueba final realizada en conjunto con
otro de los grupos de inglés de primero de bachillerato que no utilizó
materiales Malted.
Libro de texto “Time for English 1”
ed.Macmillan.
Diccionarios online y
tradicionales.
Correo
electrónico.
DESARROLLO DE LA
EXPERIMENTACIÓN
Antes del comienzo de la
experimentación se instaló la versión 3.0 de la aplicación Malted en cada uno de los ordenadores de las
dos salas de informática del centro, utilizando el CD Malted
2008.
La experimentación se llevó a cabo
entre el 24 de septiembre y el 18
de diciembre de 2009 en 23 sesiones
en el aula de informática y 12 en el aula tradicional.
En el aula de informática, 18 alumnos
trabajaron en parejas y 3 individualmente. Aunque en principio pensé en rotar
las parejas de modo que todos trabajasen con todos, los alumnos trabajaron con
la misma pareja habitualmente y en el mismo puesto, donde tenían sus carpetas de
archivos personales. Las parejas funcionaron adecuadamente colaborando entre
ellos, consultándose dudas y practicando los ejercicios orales. Ambos
componentes de la pareja realizaron las actividades en pantalla por
turnos.
En la primera sesión de la
experimentación, en el aula habitual, les di a conocer la experimentación y
realizamos la encuesta previa. La segunda sesión, ya en el aula de informática,
la dedicamos a familiarizarnos con el navegador Malted y con la primera unidad
con la que íbamos a trabajar (Mrs Abbot’s Computer) utilizando para ello una
hoja de trabajo (How to start the Malted Browser).Los alumnos captaron
inmediatamente la dinámica de las unidades; aprendieron en esta sesión a entrar
en las unidades, a navegar por ellas, a utilizar los diferentes iconos, etc. y
en ningún momento, durante el resto de la experimentación, tuvieron dudas a este
respecto.
Para cada parte de las unidades les
entregué una hoja de trabajo con ejercicios para reforzar lo aprendido con las
unidades Malted y/o para ampliar los contenidos. También tenían que anotar al
final de cada parte lo que habían aprendido, lo que habían revisado, las
incidencias que habían surgido, los resultados de las actividades que habían
realizado en pantalla y sus impresiones sobre la unidad. Cada vez que terminaban
una parte, me entregaban la hoja de seguimiento y les daba la siguiente. Todos
los alumnos entregaron sus hojas de trabajo debidamente cumplimentadas excepto
una alumna que se incorporó al curso, y a la experimentación, con un mes de
retraso.
Desde las primeras sesiones, los
alumnos trabajaron de un modo diferente en el aula de ordenadores y en el aula
tradicional. Mientras que en esta consideraban que era yo la que había de
dirigir la clase, dando explicaciones colectivas, decidiendo que actividades
iban a realizar y marcándoles el ritmo de trabajo; en el aula de informática
fueron ellos los que tomaron las decisiones. Marcaron su ritmo de trabajo,
decidieron que ejercicios tenían que practicar antes de realizarlos, decidieron
que tipo de ayuda necesitaban (compañeros, profesor, libros de consulta,
diccionario…).Mi rol como profesor cambió. Me convertí en la persona a la que
acudir para solucionar problemas, habitualmente de tipo técnico, para
explicarles algún contenido gramatical que les resultaba especialmente difícil,
para corregirles los ejercicios orales y para confirmarles que su respuesta era
buena, aunque el ordenador no la admitiese como tal, lo que los dejaba bastante
perplejos. En principio me resultó bastante difícil asumir este nuevo rol de
mero observador y facilitador, me costó no controlar todo y me costó ver que
estaban cometiendo errores y dejar que ellos mismos se diesen cuenta de ello y
se corrigiesen una vez que terminaban la actividad; pero después de la
experiencia, creo que resultó muy positivo para su
aprendizaje.
No hemos tenido incidencias técnicas
graves. Algún ordenador se bloqueó en algún momento y hubo que reiniciarlo. En
alguna de las actividades el dispositivo de grabación no funcionó adecuadamente
y no se pudieron grabar algunas frases o palabras y el envío de los ejercicios
escrito se hizo desde la dirección de correo personal de los alumnos. En
general, estas incidencias no interrumpieron de modo grave la marcha de la
experiencia.
Tampoco tuvimos demasiadas incidencias
en cuanto al aprendizaje. Al principio los alumnos tendían a no leer las
instrucciones antes de realizar la actividad y a preguntarme a mí, que como
respuesta me limitaba a abrir la
pantalla de tareas, y pronto se acostumbraron a hacerlo ellos mismos. También
tendían a no utilizar las pantallas de ayuda y a utilizar el libro de texto como
material de consulta, aunque pronto se dieron cuenta de que resultaba más cómodo
acceder a la información en pantalla.
El problema más grave que se nos
presentó fue que trabajar en parejas supone una ralentización considerable del
ritmo de trabajo, por lo que para terminar la experimentación tal y como la
había programado en principio (con tres unidades Malted) habríamos necesitado
más tiempo. De todos modos, creo que el trabajo sobre dos unidades nos da
información más que suficiente para valorar el uso de este tipo de material para
el aprendizaje de la lengua inglesa.
En lo que respecta al diario de clase,
después de las dos primeras sesiones de introducción de la experiencia, los
alumnos comenzaron a trabajar de un modo bastante autónomo. Al llegar al aula,
encendían sus ordenadores y comenzaban a trabajar. He de decir que son un grupo
de alumnos que no presenta problemas de disciplina, ni en el aula de informática
ni en el aula tradicional y que se esforzaron por aprender de la manera más
autónoma posible, requiriéndome para que les solucionase los problemas una vez
agotadas otras posibilidades. Mi diario de clase, por tanto, contiene tan solo
anotaciones de incidencias técnicas, incidencias con las unidades Malted y
resultados de las actividades realizadas que requerían la corrección del
profesor: actividades orales y escritas.
3.
RESULTADOS
RESUMEN DE LAS OPINIONES DE LOS
ALUMNOS
Con respecto al aula, la mayoría de los alumnos considera que fue adecuada
y se han encontrado cómodos en ella. En cuanto a los equipos informáticos, todos
menos uno consideran que han funcionado bien. Sus comentarios sobre este punto
son en general positivos: “Todo funcionó adecuadamente” , “The computer system was very good”
, “Los ordenadores funcionaron
siempre sin problemas” o “Yo creo que la clase y los ordenadores son adecuados”
.
En cuanto al software, todos
consideran que el navegador ha funcionado bien y que es fácil de utilizar, al
igual que las escenas. También afirman que las escenas se podían ver bien. En lo
que se refiere a haber leído las explicaciones de las páginas, cuatro indican
que las han leído poco y uno dice que no ha entendido los enunciados de las
actividades, la mayoría afirma haber entendido lo que había que hacer en cada
escena. Sus comentarios sobre este punto son todos muy positivos: “El programa
está bien porque alterna diferentes ejercicios” , “Gustáronme algunhas
actividadas máis que outras, pero ningunha
me disgustou” , “Programa completo que permite repasar y aprender
diferentes contenidos en inglés” o “They were easy to understand”
.
En lo referente a la metodología, la
mayoría dice haber realizado todas las actividades, excepto dos que dicen que
no. Todos afirman haber resuelto sus dudas. Seis de ellos dicen no haber
utilizado el cuaderno para hacer anotaciones y seis dicen haberlo utilizado solo
a veces. Todos menos cuatro dicen que no lo han utilizado para escribir las
conclusiones de las actividades ya que han utilizado para esto las hojas de
trabajo. En cuanto a lo que les ha parecido mejor del aprendizaje con ordenador,
las respuestas son muy variadas. Siete creen que es más ameno, tres lo
consideren bueno para practicar la parte oral, seis dicen que lo mejor es la
gramática y el vocabulario que han aprendido, dos opinan que lo mejor es que se
aprende inglés y a utilizar el ordenador al mismo tiempo y uno dice que lo mejor
es trabajar a su propio ritmo.
La mayoría dice no haber echado nada
de menos durante las prácticas, dos hubiesen preferido una explicación
gramatical y la presentación del vocabulario antes de realizar las actividades y
uno (que tal vez no se fía del ordenador) echa de menos “la seguridad de evaluar
mi trabajo”.
Sus comentarios sobre la manera de
trabajar vuelven a ser muy positivos: “Las grabaciones fueron interesantes, no
estoy acostumbrada a hablar en inglés” , “É interesante e fácil e axúdame a
entender moi ben os exercicios” , “Me pareció mucho más práctico que otro
sistema. Las fotocopias corregidas me ayudaron a saber en lo que fallaba” o “The
way of working was very didactic” .
En cuanto a la actitud, todos dicen
que les ha gustado trabajar con el ordenador. Todos dicen haber tenido que
consultar al profesor en mayor o menos medida (seis dan como respuesta 2 y tres 5) .Todos menos uno han visto
ventajas al aprendizaje con ordenador y ninguno excepto uno han visto
desventajas. Todos menos uno afirman haber aprendido los conceptos que han
trabajado y en general afirman que este tipo de clases es mejor que la
tradicional y que han trabajado mejor. Casi todos dicen que les gustaría
aprender inglés con materiales Malted.
Sus comentarios en este apartado son
variados, pero en general positivos: “You can learn grammar and vocabulary in an
amazing way” , “I learnt grammar, vocabulary and speaking” , “Trabajo mejor con
el ordenador que de forma tradicional” , “Learning with computers is OK but I
prefer the traditional way” o “Yo creo que aprendí los conceptos que necesitaba
de una forma entretenida” .
En el último apartado- Aprendizaje con
el Ordenador- todos afirman que les gustaría usar el ordenador en clase de inglés con
otros programas. Todos menos tres dicen que les gustaría utilizar el ordenador
en otras clases. A todos menos a dos les gustaría utilizar Malted en casa para
aprender inglés y todos menos cinco utilizarían Internet en casa para aprender
otras asignaturas.
Sus comentarios sobre el aprendizaje
con ordenador: “Es una forma de avanzar en la materia y de repasarla” , “Sistema
de aprendizaje innovador que nunca había utilizado antes” , “I prefer to work on other things with computers”
, “ Es un buen método, pero prefiero el de siempre” o “It was a successful
learning” .
También han comentado que les gustaría
continuar trabajando con Malted el resto del curso y que están satisfechos con
esta forma de trabajar.
Los resultados de la prueba final
escrita, creo que son muy satisfactorios, ya que el 90,4% de los alumnos han obtenido resultados
positivos.
VALORACIÓN GENERAL DEL
PROFESOR
Mi valoración personal sobre la
experiencia es que ha resultado muy satisfactoria.
Pienso que se ha conseguido cumplir la
mayoría de los objetivos que había propuesto al comienzo de la
experimentación.
El navegador y las unidades Malted son muy fáciles de
utilizar y los alumnos aprendieron rápidamente a hacerlo. Esta facilidad de uso
unida al hecho de que las unidades contienen suficiente material de ayuda, al
trabajo colaborativo en parejas y a que los ordenadores han funcionado
correctamente en todo momento, ha sido muy importante para cumplir uno de los
objetivos de la experimentación que era fomentar el aprendizaje
autónomo.
El trabajo en parejas favorece el
trabajo cooperativo. Los alumnos colaboraron a la hora de resolver dudas en
cuanto a contenidos gramaticales y vocabulario, practicando con el compañero los
ejercicios orales antes de realizar las grabaciones y respetando los turnos a la
hora de realizar las actividades en pantalla, ayudándose y corrigiéndose los
errores que detectaban. Sin embargo, también presenta el inconveniente de
duplicar el tiempo necesario para la realización de las actividades por lo que
se trabaja a un ritmo más lento que en el aula
tradicional.
Creo que la variedad de actividades
que presentan las unidades Malted, su adecuación al nivel para el que se
diseñaron, el que los alumnos puedan trabajar a su propio ritmo y el hecho de
que las actividades sean autoevaluables y que puedan ver sus resultados en el
momento, ha mantenido la motivación con el transcurso de las sesiones de clase.
Los alumnos han asistido con regularidad y han ido realizando las diversas
actividades en el orden adecuado sin distracciones, incluso al final del
trimestre cuando están más
agobiados con los exámenes de evaluación.
Por otra parte el entorno Malted resuelve de un modo bastante
satisfactorio la atención a la diversidad, en especial en grupos numerosos. En
primer lugar, permite a cada alumno trabajar a su propio ritmo. En segundo
lugar, el alumno recibe feedback al terminar de realizar las actividades. En
tercer lugar, permite que el alumno realice las actividades varias veces, hasta
conseguir resultados aceptables. Por último, permite que el alumno reciba
explicaciones del profesor en el momento que las necesita y al nivel adecuado a
sus conocimientos previos.
Pienso que el uso de las unidades
Malted, que permiten a los alumnos escuchar los textos y grabarse, unido a que
se les premió con un punto por la utilización de la lengua inglesa en el aula,
han mejorado considerablemente su destreza auditiva y oral y les ha dado
confianza a la hora de expresarse en voz alta en inglés.
Por último, el uso de estos materiales
ha mejorado el rendimiento académico en la asignatura. Los resultados obtenidos
por el grupo que los ha utilizado han sido bastante más satisfactorios que los
del grupo que no lo ha hecho, y, aunque posiblemente haya habido otros factores
a tener en cuenta a la hora de explicar la diferencia (el número de alumnos por
aula, por ejemplo, ya que el otro grupo está formado por 33 alumnos), pienso que
la utilización de las unidades Malted, que los ha motivado desde el principio de
la experimentación, los ha hecho más autónomos y más responsables de su
aprendizaje ha tenido una gran influencia en estos
resultados.
OBSERVACIONES Y
SUGERENCIAS
Las unidades Malted que he utilizado
han sido adecuadas a los contenidos y nivel de los alumnos y a su edad. De todas
formas, no todas las unidades están diseñadas de la misma manera. Algunas presentan más fallos que otras, tanto
lingüísticos, como de funcionamiento de dispositivos o en la validación de
respuestas correctas, que a veces dependen simplemente del espaciado entre
palabras. Sería conveniente corregir estos problemas lo antes
posible.
También eché de menos algún tipo de
dispositivo que permitiese hacer un seguimiento de la actividad del alumno
dentro de la unidad y tener un registro del número de intentos y de sus resultados en cada una de las
escenas.
Por último, creo que a este nivel
(Bachillerato) se deberían incluir actividades de writing y orales menos
dirigidas y en las que los alumnos pudiesen expresarse
libremente.
CRITERIOS PARA
Criterios pedagógicos:
Criterios |
Puntos |
-Adecuación general de los materiales al nivel lingüístico meta y al tipo de alumnado |
5 |
-Cobertura equilibrada de los distintos tipos de contenidos y destrezas lingüísticas |
4 |
-Variedad y adecuación de las actividades de aprendizaje |
5 |
-Instrucciones claras y concisas sobre las actividades y los resultados esperados |
4 |
-Variedad y adecuación de los recursos lingüísticos utilizados (glosario, gramática, etc.) |
4 |
-Variedad en los modos de interacción y de trabajo previstos (individual, grupal…) |
3 |
-Adecuación de la información que el alumno recibe sobre su trabajo (retroacción) |
5 |
-Uso optimizado de recursos de presentación de contenidos y del lenguaje multimedia |
4 |
-Previsión de ayudas graduadas para contenidos esenciales y de recorridos diversificados |
5 |
-Uso de lenguaje real (acentos y voces variados) y de contenidos socio-culturales |
4 |
-Criterios claros para la progresión y el desplazamiento por los materiales |
5 |
-Amenidad y presencia de elementos motivacionales (juegos, comics, canciones, etc.) |
2 |
-Coherencia e integración entre los modos de enseñanza y los de evaluación |
5 |
-Novedad global del método y del diseño didácticos |
5 |
-Integración curricular de las tecnologías en los contenidos didácticos de la asignatura |
5 |
Total |
65…. / 75 |
Criterios técnicos::
Criterios |
Puntos |
-Calidad general de los elementos gráficos, sonoros, textuales y visuales |
4 |
-Uso de recursos técnicos informáticos (grabadora, vídeo) y TICs (Internet) |
3 |
-Utilización de periféricos (impresora, escáner, auriculares, micrófono) |
4 |
-Variedad en los sistemas de inserción de “input” (teclado, ratón, voz) |
4 |
-Integración de otros programas y recursos del ordenador (Office, navegador...) |
4 |
-Uso de canales de comunicación bidireccional (foros, correo, video-conferencia) |
3 |
-Orientaciones suficientes para el uso de los recursos técnicos del ordenador |
5 |
-Ausencia de errores lingüísticos y de mensajes negativos o inapropiados |
2 |
-Estabilidad y durabilidad general de la aplicación informática utilizada |
4 |
-Utilización de tecnologías avanzadas (animación, 3D, reconocimiento de voz, conferencia) |
2 |
Total |
35…. / 50 |
Criterios funcionales::
Criterios |
Puntos |
-Carácter intuitivo y amigable y buen diseño estético-funcional del entorno gráfico |
5 |
-Facilidad de uso de los modos de interacción (botones de control) y de navegación |
5 |
-Claridad en la distribución del contenido en pantalla y fragmentación de la información |
5 |
-Accesibilidad de la información y ayudas precisas para el trabajo autónomo (guías, notas) |
5 |
-Existencia de pasarelas claras para visitar las distintas secciones, entrar y salir |
5 |
-Presentación clara de los menús y sus opciones. Atajos de teclado |
5 |
-Optimización de los recursos textuales, gráficos, visuales y sonoros |
4 |
-Personalización y módulo de seguimiento de la actividad individual de cada alumno/a |
1 |
-Facilidad para ver el recorrido realizado y volver a las actividades iniciadas |
3 |
-Flexibilidad para el uso de los materiales a distintos niveles de conocimientos |
5 |
-Uso de hiperenlaces a documentos y recursos internos y externos al ordenador |
5 |
-Facilidades y orientaciones de acceso a fuentes variadas y el proceso de datos |
4 |
-Sistema de retroacción valorativo e informativo. Auto-evaluación |
5 |
-Inclusión de aspectos programables por el usuario (nivel de dificultad, tiempo...) |
2 |
-Entorno general que favorezca la participación activa y creativa del alumnado |
4 |
Total |
63…. / 75 |
VALORACIÓN GLOBAL |
163…. / 200 puntos |
ANEXOS
Prueba final
1
Prueba final
2
Prueba de evaluación de la unidad
1
Prueba de evaluación de la unidad
2
Gráficos
Prueba final
1
NAME_______________________________________________________________________
Vocabulary
1 Complete the sentences using
the word in brackets with the correct suffix.
1 I can’t understand some
people’s (fascinate) ______________ with dangerous sports.
2 After a violent (explode)
______________, black smoke came out from the volcano.
3 The two presidents finally
reached an (agree) ______________.
4 The greatest (invent)
______________ of the twentieth century was the computer.
5 The actor said that his role
as Macbeth had been his greatest (achieve) ______________.
1 mark for each
correct answer.Score ____ /5
2 Complete the sentences.
1.
If you have a ……………………………,you
can watch movies on your computer.
2.
A ……………………………is a small
device used to point to and select items on your computer
screen.
3.
The physical parts of a
computer, which you can see and touch, are called ……………
………………
4.
A…………………………… is a programme
used to access the World Wide Web
5.
A ……………………………is an
application with which you can write and format text and send it to a
printer
6.
…………………………… is software which
sends data back to its creator, most often without your
knowledge
0.5 marks for each
correct answer.Score ____ /3
3 Complete the sentences with the
correct form of one of the phrasal verbs with run
1.
I was doing the Christmas
shopping when I ____________ an old friend of
mine.
2.
The news report alerted that
a tiger has __________ from the
zoo.
3.
I can't finish printing the
document, I ______________
paper.
4.
The driver didn't see the cat
and ___________ it.
0.5 marks for each
correct answer.Score ____ /2
Grammar
1. Write the correct form
of the verbs in brackets
1.What (you/ do)
______________________________ ?
I (try)____________________to fix
my car.It (break) __________________________ down
yesterday on the motorway.I (buy)
______________________________ a new one soon.
2. When I left home this
morning the sun (shine) ______________________________ and
there (not be)
______________________________ a cloud in the sky. But look at the weather
now. It’s cold and it (rain)
______________________________.
3. She (talk)
__________________________on
her mobile phone while she (drive)
__________________________ to work.
4. Sam (talk)
__________________________on
the phone for half an hour.
5. He (do)
____________________ three reports yesterday but he (not finish) ______________
______________ the fourth one
yet.
6..I (just start)
____________________ to train as a sports instructor.I think I (enjoy)
_________
______________________ it but I’m
not sure yet.
7. I’m afraid I can’t come to
dinner on Sunday – I (meet)
__________________________Tim.
8. I won’t be able to come
tomorrow morning because I (help)
__________________________ my father at home.
9. I (never
go)______________________________to the States. When I was a child I (go)
______________________________to
10.
Simon Cook( paint)
__________________________ his first
picture in 1960.
0.5 marks for each correct
answer .Score _____/10
2 Complete the sentences using
a relative pronoun only where it is necessary.
1 Do you remember the book
_____________ I was reading last week?
2
3 Do you know the woman
_____________ dog destroyed my garden?
4
5 Titanic, _____________ I
haven’t seen, won many Oscars.
1 mark for each correct
answer.Score ____ /5
3 Join the sentences using a
defining relative clause.
1 Last year, I went to a hotel
in
__________________________________________________________________
2 When we were in
__________________________________________________________________
3 I met a girl. She came from
__________________________________________________________________
4 I know a teacher. This
teacher went to school with John Lennon and Paul McCartney.
__________________________________________________________________
5 We went to see a film. A
friend had recommended it.
__________________________________________________________________
1 mark for each correct
answer.Score ____ /5
4 Join the sentences using a
non-defining relative clause.
1 The Da Vinci Code is a
best seller. It is about a secret society.
__________________________________________________________________
2 Fernando Alonso is from
Asturias. He is the first Spanish F1
racing driver.
__________________________________________________________________
3 Betty asked me to take her
home. Her car had broken down.
__________________________________________________________________
4 Beer is 4,000 years old. It
is a very popular drink in
__________________________________________________________________
5 Sean is a good friend of
mine. His father is a famous singer.
__________________________________________________________________
1 mark for each correct
answer.Score ____ /5
5 Rewrite the sentences in the
passive using the words given.
1 Doctors will discover a cure
for cancer soon.
A cure for cancer
______________________________________.
2 A team of archaeologists is
exploring Atapuerca.
Atapuerca
____________________________________________.
3 The hairdresser is going to
cut my hair.
I’m going
____________________________________________.
4 Many people in
Quiz shows
___________________________________________.
1 mark for each
correct answer.Score ____ /4
6 Rewrite the sentences in the
passive.
1.
We will provide refreshments
during the interval
__________________________________________________________________
2.
We have not tested this
product on animals.
__________________________________________________________________
3.
Closed circuit cameras are
monitoring this area
__________________________________________________________________
4.
Somebody was cleaning the
living room when the phone rang.
__________________________________________________________________
5.
Someone
broke a pane of glass while the boys were playing in the street.
__________________________________________________________________
6.
Their parents have given the
twins a puppy for their birthday.
__________________________________________________________________
1 mark for each correct
answer.Score ____/6
3
Charlotte Montagu-Smith has a lot of money and a lot of spare time. She does
very little for herself. Replace the words in italics with the structure have
something done.
1.
Every
day a woman cleans and tidies her apartment
She_______________________________________________________________
2.
A
carpet fitter has just laid new carpets in
every room.
She_______________________________________________________________
3.
This
month a dressmaker is making her a new collection of summer
clothes
She_______________________________________________________________
4.
Last
week a dentist straightened her teeth.
She_______________________________________________________________
5.
That
was only a week after a plastic surgeon had remodelled her
nose
She_______________________________________________________________
1 mark for each correct
answer.Score ____/5
Prueba final
2
NAME_______________________________________________________________________
American
TV channel CBS has recently brought out its latest reality TV programme Kid Nation, in which we observe the
actions and behaviour of a group of 40 children. The children, aged 8-15,
have
been left without parental supervision and modern comforts for 40 days in a
ghost town in New Mexico.
In
Kid Nation the children are
located not on a desert island but in Bonanza City, a town in New Mexico, that
from 1880
to
1885
was
populated by 200
pioneers
who were digging for silver. All that is left of it today are the foundations of
a silver smelting factory.
In
the programme, the children's aim is to build a society that functions well and
to manage without many of life's modern comforts. They have to cook their own
meals, carry water, wash their clothes by hand, clean their own toilets and even
run their own business, including a saloon (non-alcoholic drinks only). There is
also the possibility of winning the status of 'Upper Class' which involves
eating more sweets and doing less cleaning. They have to create their own
government by choosing four leaders who will guide the group and make laws,
about bedtimes, for example. They are also given choices between spending money
on things like food and on toys and games.
Every
week the group can win rewards like a library or video games. The decision about
which prize to choose is made by the four-person government.
Unlike
other reality shows where unpopular participants are voted out of the programme,
there will be no evictions. Instead, at the end of each of the thirteen episodes
of Kid Nation, one of the
children is selected by the other children to receive a prize of $20,000.
The
children are also allowed to go home at any point if they want too
The
show is being compared by critics to William Golding's best-selling 1954 novel,
Lord of the Flies, which tells
the story of a group of boys who have been stranded on a desert island after a
plane crash and have to look after themselves. Without adult influence, the
boys' behaviour soon becomes violent and primitive. However, fans of the
programme, and there are many, claim that it is 'must see' television, which
deals with very interesting issues. They also argue that CBS, and their lawyers,
would never allow the programme to turn into chaos.
1
Read the text and choose the correct answers A, B, C or D.
1
Bonanza City usually has ...
A
two hundred residents.
B
no
residents.
C
a school
D
a shop
2
There are____________________in the show
A
no adults
B
no teenagers
C
four adults
D
forty adults
3
In Kid Nation ...
A
everybody
makes the rules.
B
a few people make the rules.
C
children can go to bed when they want.
D
everybody has the same status.
4
The children ...
A
can
have as much food as they want.
B
can telephone home.
C
can't have any toys or games.
D
have
to choose between the things they need and the things they want.
5
In Kid Nation ...
A
children have to go home if the other children vote them out.
B
everybody receives a prize of $20,000.
C
children go home only if they want too
D
there
is one winner at the end.
1 mark for each
correct answer. Score ____ /5
2
Answer the questions using your own words. (8 mar
1
What is the children’s aim?
|
2
Who decides what time the children should go to bed?
3
What are the programme's critics worried about?
|
4
How do the programme's supporters defend the programme?
2 marks for each
correct answer. Score ____ /8
3
Find words in the text with similar meanings to 1-5.
1
watch
(paragraph 1)
2
position (paragraph 3)
3
expulsions (paragraph 5)
4
supporters (paragraph 6)
5
topics (paragraph 6)
1 mark for each
correct answer. Score ____ /5
|
4
Find the nouns of these verbs in the text.
1
supervise
2
choose
1 mark for each
correct answer. Score ____ /2
Listening (Get it Right- track
12)
Read
the questions carefully. Listen to the radio programme and choose the correct
answers.
1
When is the next TV turn-off week?
A
17 to 23 April
B
22 to 28 April
C
23 to 29 April
D
29 April to 5 May
2
How many people took part in TV turn-off week last year?
A
Seventy million
B
Seven and a half million
C
Seventy-five million
D
Seventeen million
3
According to Roger, many children in the
A
spend more time watching TV than at school.
B
spend more time watching TV than sleeping.
C
always eat their dinner in front of the TV.
D
don't go to school because they want to watch TV.
4
Which of these countries will take part in TV turn-off week?
A
B
C
D
5
What does Roger think that people will learn from TV turn-off
week?
A
Most TV programmes are rubbish.
B
TV is bad for your eyes.
C
Watching TV makes you fat.
D
TV stops you from having time to do lots of other things.
6
Maria talks about some new research that shows that ...
A
television can make us more intelligent.
B
television can make us less intelligent.
C
television is better for our social life than reading.
D
it's easier to absorb information through reading than through television.
7
Which TV programmes, according to Maria, give people a chance to see things they
don't normally see?
A
Wildlife documentaries and sports events.
B
Wildlife documentaries and news programmes.
C
News programmes and sports events.
D
News programmes and wildlife documentaries.
8
Is Maria planning to take pare in TV turn-off week?
A
definitely
B
definitely not
C
probably not
D
probably
0.25 marks for each
correct answer. Score ____ /2
Writing
1 Summarize the text in no more than 50 words using as many of
your own words as possible.(2 points)
Prueba de evaluación de la unidad
1
Relative
Clause. Assessment test
Name__________________________________________________________
1.
Fill in the correct relative pronoun. If it can be omitted, put it in brackets (
).
1 Have
you spoken to the man ...….....
sent you flowers?
2 Bob
is looking at the photographs ............... he took on
holiday.
3 Did
you give John back the money………………you borrowed from him?
4 Is
that the couple………………house was destroyed by fire?
5 Is
that the man………………………….reads the news on TV?
6 Where
is the letter………………….I gave you?
7
When did she buy the car…………………she is driving?
8 This
is the necklace…………………….I got for my birthday.
9 What
is the name of the man………...............I saw you with
yesterday?
10
That's the man……………………………dog buried a bone in my vegetable
garden.
(10
points)
2. Fill
in the relative pronoun or adverb. Put commas where necessary. Write I for identifying, NI for non-identifying and say whether the
relative can be omitted or not.
1 The
dress ... which/that ... she
bought was too big. (I, can be
omitted)
2 Mrs
Stewart………………….was the school's head- mistress for ten years has retired
now.
3 This
is the kitten…………………….I found in my garden.
4
Martin Reeds……………….was born the same year as I was is a distinguished
author.
5
Pauline Smith…………………..was in my c1ass at school is a very successful lawyer
now.
6 The
library………………….. they
knocked down yesterday was in very bad condition.
7 Have
you read the book……………………..was written by one of the professors from my
university?
(12
points)
3. Complete the sentences
using the information in brackets and a relative
pronoun
1
(I went to see a doctor. She had helped my mother.)
I
went……
2 (A dog bit me. It
belonged to Mrs Jones.)
The
dog………
3
(A woman wrote to me. She wanted my advice.)
The
woman……………..
4 (A bus crashed.
It was 23 years old.)
The
bus……….
5 (Ann talked to a
man. He had won a lot of money.)
Ann talked
…….
6 (Mary was
staying with her friend. He has a big house in
Mary was
staying………
7 (He's an
architect. He designed the
He's the architect
………….
(14
points)
4. Make one sentence from the
two that are given. Use a relative
pronoun.
1
2
Alfred Hitchcock was born in
Alfred
Hitchcock………………
3 The sun is really
a star. It is 93 million miles from the earth.
The
sun……………………….
4
John F. Kennedy died in 1963. He was a very famous American President.
John
F. Kennedy………
5 Charlie Chaplin
was from a poor family. He became a very rich man.
Charlie
Chaplin……….
6 The 1992 Olympics
were held in
The 1992
Olympics………
7 We went to see
the Crown Jewels. They are kept in the
We……
(14
points)
5. Complete the sentences with
one word
You can use a
……………………………to play music CDs on your computer.
A
……………………………displays information in visual form, using text and graphics.
A
……………………………transfers data from a computer onto paper.
The……………………………acts
as the "brain" of your computer.
……………………………is a programme or
set of instructions programmed on a hardware device.
……………………………is
software programmes designed to damage or do other unwanted actions on your
computer system
A……………………………is a
programme that allows you to adjust a photo to improve its
appearance
A……………………………is a
collection of web pages
……………………………is a
system for sending and receiving messages electronically
A……………………………is a
document that stores data in a grid of rows and columns
(20
points)
6. Complete the sentences with
the correct form of one of the phrasal verbs with run
I ____________ this book as I was cleaning out the
attic.
Tim decided to __________ from the horrible boarding
school.
Oh no, we’ve ______________ coffee again.
Richard was ___________ by a car
and taken to hospital.
We______________a lot of
problems at the beginning of our project.
(10
points)
7. Use the prompts to define
these words
purse: you
keep money in it
newsagent’s:you
buy newspapers and magazines there
dentist:
you go to him/her when your teeth hurt
chemist’s:
you buy medicine there.
fork: you
eat with it.
(10
points)
8. Write the words in the box
in the correct column
ʃ |
ʧ |
ʤ |
|
|
|
(10
points)
Prueba de evaluación de la unidad
2
Passive Voice. Assessment
Test
Name_________________________________________________________________
1.Match the words in A and the definitions in
B.
A |
B |
1.
Bake |
a.
To cook in water or
other liquid heated until bubbling vigorously |
2.
Barbecue |
b.
To cook food in hot
cooking oil |
3.
Beat |
c.
A method of cooking in
an oven where the item isn't covered allowing the dry heat to surround the
item |
4.
Boil |
d.
To cook in the oven |
5.
Chop |
e.
To stir two or more
foods together until they are completely combined. |
6.
Fry |
f.
To strip off an outer
covering or skin |
7.
Mix
|
g.
To cut into fine
strips. |
8.
Roast
|
h.
A cooking method
involving grilling food over a wood or charcoal fire |
9.
Shred |
i.
To cut into irregular
pieces. |
10.
Peel |
j.
To agitate a mixture
with the goal of making it smooth and introducing as much air as possible
into it. |
1____ 2____ 3____ 4____ 5____ 6____ 7____ 8____ 9____ 10____
10
marks
2. Put in the correct form of
the verb in Passive into the gaps. Use
the verb given in brackets.
1) The
words___________________ by the teacher today. (to
explain)
2) We___________________ a letter the day before yesterday.
(to send)
3) This
car___________________ . It's too
old. (not/to steal)
4) This street
___________________ because of snow. (already/to
close)
5) A new restaurant
___________________ next week. (to open)
6) He ___________________ to
the party yesterday. (to invite)
7) The blue
box___________________ .
(can/not/to see)
8) I___________________ the
book by my friend last Sunday. (to give)
9) The
dishes___________________ by my
little brother at the moment. (to wash)
10) I ___________________ by
Robert. (not/to ask)
20
marks
3. Rewrite the given sentences
in Passive voice. Sometimes there are two possible answers (two objects in the
active sentence).
1) They don't speak
English in this shop.
2) Kevin asked
Dennis a question.
3) Somebody built
the house last year.
4) She gives him a
box.
5) Max will look
after him.
6) The waiter
brought Fred a big steak.
7) Somebody broke
into our bungalow last Friday.
8) The teacher told
us a joke.
9) They will meet
10) Michael has not
sent me a text message.
20
marks
4. Phrasal Take. Fill in the
gaps with the correct preposition
20 marks
5.Use the words in brackets to
complete these sentences. Use the structure “to have something
done”
20
marks
6. Complete the rules for the
pronunciation of regular verbs in the past.
3
marks
7. Place the verbs
in the box into the correct columns below.
/ d / |
/ t / |
/ id / |
|
|
|
7
marks
Gráficos
Instalaciones
(Aula y equipos informáticos)
¨ 1
nada
¨ 2
poco
¨ 3
normal
¨ 4 bastante
¨ 5
mucho
Software
(escenas Malted)
¨ 1
nada
¨ 2
poco
¨ 3
normal
¨ 4 bastante
¨ 5
mucho
Metodología
¨No
¨ Si
¨Si
¨ No
¨ Si
¨ No
¨ 1 Si
¨ 2 No
¨ 3 A veces
¨ 1 Si
¨ 2 No
¨ 3 A veces
Actitud
¨ 1 nada ¨ 2 poco ¨ 3 normal ¨ 4 bastante ¨ 5 mucho
Aprendizaje
con el ordenador
¨ 1
nada
¨ 2
poco
¨ 3
normal
¨ 4 bastante
¨ 5 mucho