Unidad didàctica de programació                Matemàtiques 2n ESO 09-10

T2. Cossos de Revolució 

·          Aquesta unitat didàctica forma part de l’experimentació del programa del Ministeri d’Educació EDA 09   (Descartes a l’aula) a l’IES Consell de Cent de Barcelona.

 

Mes: Novembre de 2009                    Professora : Virgínia Vallejo

                                                          

Objectius didàctics

 

  1. Reconèixer els diferents cossos de revolució en els objectes del nostre entorn.
  2. Conèixer el desenvolupament pla d’un cilindre i un con.
  3. Deduir i conèixer les equacions de l’àrea del cilindre, con i esfera.
  4. Aplicar les equacions calculant les àrees dels cossos.
  5. Deduir , conèixer  i aplicar les equacions del volum del cilindre, con i esfera.
  6. Fiançar l’hàbit d’anotar les unitats sempre.

 

Competències bàsiques

 

Ø      Identificar, analitzar, descriure i construir cons i cilindres.(O:1,2,

Ø      Utilitzar la terminologia adequada per descriure els cossos.(O:1,7)

Ø      Fer servir instruments, tècniques i fórmules, de manera individual i en grup, per mesurar temps, longituds, angles i àrees  i volums de figures  i cossos geomètrics. (O: 3,4,7)

Ø      Aplicar el raonament deductiu i inductiu en contextos numèrics, alfanumèrics i geomètrics. (O:2)

Ø       Visualitzar i representar objectes geomètrics tridimensionals senzills, actuant amb destresa i creativitat i obtenir-ne les diferents representacions planes. (O :2,3)

Ø      Utilitzar de manera raonada el mètode analític de resolució de problemes per mitjà d’equacions i aplicar algoritmes de resolució d’equacions de primer grau i sistemes d’equacions lineals. (O: 4,5,6)

Ø      Conèixer, valorar i fer servir sistemàticament conductes associades a l’activitat matemàtica, com l’ordre, el contrast, la precisió i la revisió sistemàtica i crítica dels resultats.

 

Criteris d’avaluació

 

1.      Distingeix els tipus de cossos de revolució i els seus elements.

2.      Reconeix els seu desenvolupament pla.

3.      Aplica la fórmula en problemes reals  per calcular el seu volum i la seva àrea.

 

Continguts

-         Cossos de revolució : cilindres , cons i esfera.

-         Àrees i volums

 

Descripció d’activitats               I = inicials;  D= desenvolupament ; S = Síntesi;

CA= Criteris avaluació

-         Repàs oral  a l’aula de l’ àrea i perímetre del cercle.

-         Activitats del programa Descartes : cossos de revolució (2n d’ESO) (D)CA 1,2

-         Observació directa i real de cilindres cons i esferes . (D)

-         Fitxes de treball a l’aula d’informàtica (D) CA

-         Problemes del llibre aplicats a situacions reals de càlcul de volum i àrees dels cossos. (S) CA 3

-         Elaboració  pels alumnes d’una fitxa-resum amb les fórmules d’àrees i volums emprades a Descartes. (S) CA 3

Material i recursos

Ordinador. Web; Descartes.

Calculadora.

Fitxes de treball.

Llibre de text i llibreta.

Organització social

A l’aula d’informàtica treball per parelles. ( dos alumnes per ordinador màxim)

Les fitxes del treball a l’aula d’informàtica seran individuals.

A l’aula ordinària, els exercicis orals seran individuals; els escrits per parelles.

Els problemes es podran resoldre a l’aula ordinària en grups de 3 o 4 alumnes.

Els alumnes avançats en les activitats Descartes ajudaran els alumnes més endarrerits.

Temps

12 sessions de les quals  8 seran a l’aula d’informàtica i 4 a l’aula ordinària.

Atenció a la diversitat

En la formació de parelles de treball a l’aula d’informàtica  s’intervindrà per què els alumnes amb més dificultats no quedin agrupats entre ells.

Els alumnes amb dinàmica de treball més lenta seran ajudats així mateix per la professora ordinària o de suport.

 

Avaluació

-         Valoració individual de les fitxes de treball (Dossier).

-         Valoració de l’elaboració de l’esquema-resum.

-         Posta en comú a l’aula de les dificultats  i avantatges del treball a Descartes i recull per escrit.

-         Exercici-control de resolució de problemes d àrees i volums de cossos de revolució aplicats a la vida quotidiana.

-     Enquesta ( avaluació final) .KPSI.