Unidad
didàctica de programació Matemàtiques
2n ESO 09-10
T2.
Cossos de Revolució
· Aquesta unitat didàctica forma part de l’experimentació del programa del Ministeri d’Educació EDA 09 (Descartes a l’aula) a l’IES Consell de Cent de Barcelona.
Mes: Novembre de 2009 Professora : Virgínia Vallejo
Objectius didàctics
Competències bàsiques
Ø
Identificar, analitzar, descriure
i construir cons i cilindres.(O:1,2,
Ø
Utilitzar la terminologia adequada
per descriure els cossos.(O:1,7)
Ø Fer servir instruments, tècniques i fórmules, de manera individual i en
grup, per mesurar temps, longituds, angles i àrees i volums de figures i cossos geomètrics. (O: 3,4,7)
Ø Aplicar el raonament deductiu i inductiu en contextos numèrics,
alfanumèrics i geomètrics. (O:2)
Ø Visualitzar i representar
objectes geomètrics tridimensionals senzills, actuant amb destresa i
creativitat i obtenir-ne les diferents representacions planes. (O :2,3)
Ø Utilitzar de manera raonada el mètode analític de resolució de
problemes per mitjà d’equacions i aplicar algoritmes de resolució d’equacions
de primer grau i sistemes d’equacions lineals. (O: 4,5,6)
Ø Conèixer, valorar i fer servir sistemàticament conductes associades a l’activitat matemàtica, com l’ordre, el contrast, la precisió i la revisió sistemàtica i crítica dels resultats.
Criteris d’avaluació
1.
Distingeix els tipus de cossos de
revolució i els seus elements.
2.
Reconeix els seu desenvolupament
pla.
3.
Aplica la fórmula en problemes
reals per calcular el seu volum i la
seva àrea.
Continguts
-
Cossos de revolució : cilindres ,
cons i esfera.
-
Àrees i volums
Descripció d’activitats I = inicials; D= desenvolupament ; S = Síntesi;
CA= Criteris avaluació
- Repàs oral a l’aula de l’ àrea i perímetre del cercle.
-
Activitats del programa Descartes
: cossos de revolució (2n d’ESO) (D)CA 1,2
-
Observació directa i real de cilindres
cons i esferes . (D)
-
Fitxes de treball a l’aula
d’informàtica (D) CA
-
Problemes del llibre aplicats a
situacions reals de càlcul de volum i àrees dels cossos. (S) CA 3
- Elaboració pels alumnes d’una fitxa-resum amb les fórmules d’àrees i volums emprades a Descartes. (S) CA 3
Ordinador. Web; Descartes.
Calculadora.
Fitxes de treball.
Llibre de text i llibreta.
A l’aula d’informàtica treball per parelles. (
dos alumnes per ordinador màxim)
Les fitxes del treball a l’aula d’informàtica
seran individuals.
A l’aula ordinària, els exercicis orals seran
individuals; els escrits per parelles.
Els problemes es podran resoldre a l’aula
ordinària en grups de 3 o 4 alumnes.
Els alumnes avançats en les activitats
Descartes ajudaran els alumnes més endarrerits.
12 sessions de les quals 8 seran a l’aula d’informàtica i 4 a l’aula
ordinària.
En la formació de parelles de treball a l’aula
d’informàtica s’intervindrà per què els
alumnes amb més dificultats no quedin agrupats entre ells.
Els alumnes amb dinàmica de treball més lenta
seran ajudats així mateix per la professora ordinària o de suport.
Avaluació
-
Valoració individual de les fitxes
de treball (Dossier).
-
Valoració de l’elaboració de
l’esquema-resum.
-
Posta en comú a l’aula de les
dificultats i avantatges del treball a
Descartes i recull per escrit.
- Exercici-control de resolució de problemes d àrees i volums de cossos de revolució aplicats a la vida quotidiana.
- Enquesta ( avaluació final) .KPSI.