Unidad didàctica de programació Matemàtiques
2n ESO 09-10
T1. Políedres
· Aquesta unitat didàctica forma part de l’experimentació del programa del Ministeri d’Educació EDA 09 (Descartes a l’aula) a l’IES Consell de Cent de Barcelona.
Mes: Octubre de 2009 Professora : Virgínia Vallejo
Objectius didàctics
Competències bàsiques
Ø
Identificar, analitzar, descriure
i construir políedres.(O:1,2,
Ø
Utilitzar la terminologia adequada
per descriure els cossos.(O:1,7)
Ø Fer servir instruments, tècniques i fórmules, de manera individual i en
grup, per mesurar temps, longituds, angles i àrees i volums de figures i cossos geomètrics. (O: 3,4,7)
Ø Aplicar el raonament deductiu i inductiu en contextos numèrics,
alfanumèrics i geomètrics. (O:2)
Ø Visualitzar i representar
objectes geomètrics tridimensionals senzills, actuant amb destresa i
creativitat i obtenir-ne les diferents representacions planes. (O :2,3)
Ø Utilitzar de manera raonada el mètode analític de resolució de
problemes per mitjà d’equacions i aplicar algoritmes de resolució d’equacions de
primer grau i sistemes d’equacions lineals. (O: 4,5,6)
Ø Conèixer, valorar i fer servir sistemàticament conductes associades a
l’activitat matemàtica, com l’ordre, el contrast, la precisió i la revisió
sistemàtica i crítica dels resultats.
Criteris d’avaluació
Continguts
-
Políedres: Prismes i piràmides
-
Fórmula d’Euler.
-
Volum i àrees de cossos i políedres regulars
Descripció d’activitats I = inicials; D= desenvolupament ; S = Síntesi;
CA= Criteris avaluació
o
Enquesta ( avaluació) inicial sobre coneixements previs de l’alumnat de 2n d’ESO
de políedres i cossos de revolució. ( KPSI). (I)
o
Enquesta sobre l’ús de
l’ordinador a l’aula. (I)
o
Repàs a l’aula ordinària de les fórmules de l’àrea dels
polígons regulars i sobre unitats de superfície. (I)
o
Repàs oral sobre el concepte de
Volum i les seves unitats de mesura. (I) CA 1
o
Activitats del programa Descartes
: Políedres (2n d’ESO) (D)CA 1,2
o
Observació directa i real de
políedres regulars . (D)
o
Fitxes de treball a l’aula
d’informàtica (D) CA
o
Problemes del llibre aplicats a
situacions reals de càlcul de volum i àrees dels políedres. (S) CA 3
o
Elaboració pels alumnes d’una fitxa-resum
amb les fórmules d’àrees i volums emprades a Descartes. (S) CA 3
Ordinador. Web;
Descartes.
Calculadora.
Fitxes de treball.
Llibre de text i llibreta.
A l’aula d’informàtica treball per parelles. (
dos alumnes per ordinador màxim)
Les fitxes del treball a l’aula d’informàtica
seran individuals.
A l’aula ordinària, els exercicis orals seran
individuals; els escrits per parelles.
Els problemes es podran resoldre a l’aula
ordinària en grups de 3 o 4 alumnes.
Els alumnes avançats en les activitats
Descartes ajudaran els alumnes més endarrerits.
12 sessions de les quals 8 seran a l’aula d’informàtica i 4 a l’aula
ordinària.
En la formació de parelles de treball a l’aula
d’informàtica es s’intervindrà per què els alumnes amb més dificultats no
quedin agrupats entre ells.
Els alumnes amb dinàmica de treball més lenta seran ajudats així mateix per la professora.
Avaluació
-
Valoració individual de les fitxes
de treball (Dossier).
-
Valoració de l’elaboració de l’esquema-resum.
- Exercici-control de resolució de problemes d’ àrees i volums de políedres aplicats a la vida quotidiana.