Informe final de l'experiència duta a terme

  • Nom i cognoms del professor: Beatriz de la Casa Castro.
  • Centre educatiu: IES de Lliçà, Lliçà d’Amunt
  • Grup o grups en què s'ha dut a terme: Grup de reforç de 2n d’ESO amb 11 alumnes.
  • Objectius de l'experiència: Desenvolupar les unitats de nombres enters i de fraccions amb ordinador.
  • Continguts matemàtics estudiats: Operacions amb nombres enters i amb fraccions.
  • Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús: Aula d’ordinadors amb 19 PC de sobretaula posats en forma d’U i un ordinador de professor connectat amb un canó de projecció. Els PC són Pentium III amb 512MB de RAM. No hi ha domini de les pantalles des de l’ordinador del professor. L’alumnat treballa a un espai moodle on troben les unitats didàctiques penjades i on pengen els seus resultats.
  • Unitat didàctica Descartes
    • S’han fet servir 2 unitats didàctiques barreja d’altres penjades al web Descartes. A més, es va reelaborar una tercera. Les tres unitats són: Nombres Enters, Fraccions i Nombres Decimals (aquesta última són 2 documents). A les dues primeres es va fer referència als materials escrits que feien servir els alumnes, la tercera es va traduir directament al català.
  • Recursos auxiliars
    • L’alumnat ha treballat en una plataforma moodle similar a la del Projecte EDA.
  • Descripció del desenvolupament de l'experiència
    • Al següent document es pot trobar un petit resum d’aquesta experiència.
    • Per cada dues sessions d’aula d’informàtica es feia una sessió a l’aula ordinària.
    • Cada sessió s’introduïa amb una petita explicació d’allò que es faria durant la mateixa. Si la sessió era a l’aula d’informàtica, la feina havia de ser més autònoma, a partir de les unitats Descartes havien de realitzar un dossier; si la sessió era a l’aula ordinària, o bé es realitzaven altres fitxes per consolidar la unitat que s’estava treballant, es prenien apunts a la llibreta o es corregien alguns exercicis del dossier.
    • Es van fer servir dos dossiers diferents, un per la unitat de nombres enters   i un altre per la unitat de fraccions. Aquests dossiers ja estaven elaborats d’anys anteriors per companys del centre.
    • Durant l’experiència hem tingut diversos problemes. En algun cas no ha funcionat algun PC però per sort hem pogut canviar a l’alumne d’ordinador i s’ha passat la incidència al coordinador d’informàtica. En elaborar la unitat de nombres enters, vaig retocar els applets elaborats amb Descartes 2D i tot i funcionar quan les comprovava amb l’editor d’escenes em vaig trobar a classe que no funcionaven bé. Vaig buscar les pàgines a Descartes i van fer servir les que estaven penjades al web. En quant als alumnes: algun no volia anar a l’aula d’informàtica perquè requeria treballar i llegir, en ocasions he hagut de llegir en veu alta les unitats. Moltes vegades he hagut de seure al costat d’alguns alumnes i llegir a poc a poc les unitats perquè no entenien què estaven llegint.
  • Dades sobre l'avaluació.
    • Les eines d'avaluació utilitzades han estat: l’enquesta de valoració inicial, proves escrites i l’enquesta de valoració final.
    • No s’ha adaptat l'avaluació a la nova metodologia: els criteris han estat els mateixos que s’haurien tingut en compte si no s’hagués fet servir Descartes i la metodologia ha estat pràcticament la mateixa. La nota de la primera avaluació dels alumnes s’ha obtingut a partir dels controls i de la feina presentada.
  • Valoració personal del professor, indicant en cada cas els aspectes positius i negatius.
    • Consecució dels objectius del curs i grau de satisfacció amb l'experimentació: Els objectius s’han aconseguit però més lentament que a l’aula. A canvi, crec que han quedat més consolidats.
    • Influència dels materials del curs en el desenvolupament de l'experimentació: S’ha intentat adaptar els materials de Descartes als objectius plantejats per a aquest grup.
    • Propostes metodològiques per a l'ús dels materials del projecte Descartes: personalment, he enyorat que quedessin gravats el nombre de realitzacions de les escenes i amb quin grau d’èxit s’aconseguien solucionar aquelles escenes que servien per practicar els conceptes.
    • He trobat de molta utilitat els materials del projecte Descartes com a mitjà didàctic, m’agrada fer servir l’aula d’informàtica i els recursos en xarxa per fer part del temari, però a l’hora trobo que l’alumnat avança més lentament perquè ells mateixos marquen el seu ritme i no el professor. Per altra banda, l’alumnat amb més altes capacitats pot avançar més ràpidament sense esperar a la resta dels seus companys i en el meu cas particular, per un dels meus alumnes ha estat exitòs trobar-se amb aquest mètode de treball per les seves condicions especials.   
    • Conclusions i perspectives de futur: podria dir que l’experiència ha estat un èxit a mitges. En el cas d’algun alumne ha estat un problema per la seva evolució i l’ha rellentit més. En canvi, per algun altre l’ha permès evolucionar més ràpidament i posar-se per davant dels seus companys.
  • Suggeriments sobre possibles canvis en el disseny de la unitat utilitzada a l'haver observat dificultats durant l'experiència: En trobar tantes dificultats amb la primera unitat, la de nombres enters, vaig resoldre-les amb la segona, la de fraccions, pautant molt més què s’havia de fer i explicant molt més cadascun dels apartats. D’aquesta última manera el grup es va fer més autònom i els ajuts van ser més puntuals però els més avançats es van rellentir.