Informe final de l'experiència duta a terme
- Nom i cognoms del professor: Beatriz
de la Casa Castro.
- Centre educatiu: IES de Lliçà,
Lliçà d’Amunt
- Grup o grups en què s'ha dut a terme: Grup de reforç de 2n d’ESO amb
11 alumnes.
- Objectius de l'experiència: Desenvolupar les unitats de nombres
enters i de fraccions amb ordinador.
- Continguts matemàtics estudiats: Operacions amb nombres enters i amb
fraccions.
- Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús: Aula d’ordinadors
amb 19 PC de sobretaula posats en forma d’U i un ordinador de professor
connectat amb un canó de projecció. Els PC són Pentium III amb 512MB de
RAM. No hi ha domini de les pantalles des de l’ordinador del professor.
L’alumnat treballa a un espai moodle on troben les unitats didàctiques
penjades i on pengen els seus resultats.
- Unitat didàctica Descartes
- S’han fet servir 2 unitats
didàctiques barreja d’altres penjades al web Descartes. A més, es va
reelaborar una tercera. Les tres unitats són: Nombres
Enters, Fraccions i Nombres Decimals
(aquesta última són 2 documents). A les dues primeres es va fer
referència als materials escrits que feien servir els alumnes, la
tercera es va traduir directament al català.
- Recursos auxiliars
- L’alumnat ha treballat en una
plataforma moodle
similar a la del Projecte EDA.
- Descripció del desenvolupament de l'experiència
- Al següent document es pot
trobar un petit resum d’aquesta experiència.
- Per cada dues sessions d’aula
d’informàtica es feia una sessió a l’aula ordinària.
- Cada sessió s’introduïa amb
una petita explicació d’allò que es faria durant la mateixa. Si la
sessió era a l’aula d’informàtica, la feina havia de ser més autònoma,
a partir de les unitats Descartes havien de realitzar un dossier; si la
sessió era a l’aula ordinària, o bé es realitzaven altres fitxes per
consolidar la unitat que s’estava treballant, es prenien apunts a la
llibreta o es corregien alguns exercicis del dossier.
- Es van fer servir dos dossiers diferents, un per la unitat de nombres enters i un altre per la unitat de fraccions. Aquests dossiers ja estaven elaborats d’anys anteriors per
companys del centre.
- Durant l’experiència hem
tingut diversos problemes. En algun cas no ha funcionat algun PC però
per sort hem pogut canviar a l’alumne d’ordinador i s’ha passat la
incidència al coordinador d’informàtica. En elaborar la unitat de
nombres enters, vaig retocar els applets elaborats amb Descartes 2D i
tot i funcionar quan les comprovava amb l’editor d’escenes em vaig
trobar a classe que no funcionaven bé. Vaig buscar les pàgines a
Descartes i van fer servir les que estaven penjades al web. En quant
als alumnes: algun no volia anar a l’aula d’informàtica perquè requeria
treballar i llegir, en ocasions he hagut de llegir en veu alta les
unitats. Moltes vegades he hagut de seure al costat d’alguns alumnes i
llegir a poc a poc les unitats perquè no entenien què estaven llegint.
- Dades sobre l'avaluació.
- Les eines d'avaluació
utilitzades han estat: l’enquesta de valoració inicial, proves escrites i
l’enquesta de valoració
final.
- No s’ha adaptat l'avaluació a
la nova metodologia: els criteris han estat els mateixos que s’haurien
tingut en compte si no s’hagués fet servir Descartes i la metodologia
ha estat pràcticament la mateixa. La nota de la primera avaluació dels
alumnes s’ha obtingut a partir dels controls i de la feina presentada.
- Valoració personal del professor, indicant en cada cas els aspectes
positius i negatius.
- Consecució dels objectius del
curs i grau de satisfacció amb l'experimentació: Els objectius s’han
aconseguit però més lentament que a l’aula. A canvi, crec que han
quedat més consolidats.
- Influència dels materials del
curs en el desenvolupament de l'experimentació: S’ha intentat adaptar
els materials de Descartes als objectius plantejats per a aquest grup.
- Propostes metodològiques per
a l'ús dels materials del projecte Descartes: personalment, he enyorat
que quedessin gravats el nombre de realitzacions de les escenes i amb
quin grau d’èxit s’aconseguien solucionar aquelles escenes que servien
per practicar els conceptes.
- He trobat de molta utilitat
els materials del projecte Descartes com a mitjà didàctic, m’agrada fer
servir l’aula d’informàtica i els recursos en xarxa per fer part del
temari, però a l’hora trobo que l’alumnat avança més lentament perquè
ells mateixos marquen el seu ritme i no el professor. Per altra banda, l’alumnat
amb més altes capacitats pot avançar més ràpidament sense esperar a la
resta dels seus companys i en el meu cas particular, per un dels meus
alumnes ha estat exitòs trobar-se amb aquest mètode de treball per les
seves condicions especials.
- Conclusions i perspectives de
futur: podria dir que l’experiència ha estat un èxit a mitges. En el
cas d’algun alumne ha estat un problema per la seva evolució i l’ha rellentit
més. En canvi, per algun altre l’ha permès evolucionar més ràpidament i
posar-se per davant dels seus companys.
- Suggeriments sobre possibles canvis en el disseny de la unitat
utilitzada a l'haver observat dificultats durant l'experiència: En
trobar tantes dificultats amb la primera unitat, la de nombres enters,
vaig resoldre-les amb la segona, la de fraccions, pautant molt més què
s’havia de fer i explicant molt més cadascun dels apartats. D’aquesta
última manera el grup es va fer més autònom i els ajuts van ser més
puntuals però els més avançats es van rellentir.
|