IES. Lluís Domènech i Montaner (Canet de
Mar)
Matemàtiques 2n ESO
|
Nom i cognoms del professor Albert
Herrero Izquierdo Centre educatiu IES
Lluís Domènech i Montaner (Canet de Mar, Barcelona) Grups en què s’ha dut l’experiència 2
grups de 2n d’ESO (2A i 2B), d’una vintena llarga d’alumnes cadascun. D’un dels grups (2B), a part de professor de
Matemàtiques, soc tutor. Els
grups-classe són menys nombrosos de l’habitual doncs, per organització del
centre, en les classes de matèries instrumentals surten a grups reduïts
diversos col·lectius d’alumnes: grup de reforç, alumnes amb necessitats
educatives especials, alumnat nouvingut, alumnes de la USEE (Unitat de Suport a
l’Educació Especial). Als
grups no hi ha problemes de conflictivitat, i l’actitud és habitualment
correcta (sense entusiasmes). Jo soc
novell impartint el nivell de 2n d’ESO però, pel que em comenten d’altres
companys en reunions, els grups tenen un nivell acadèmic més aviat fluix. Objectius de l’experiència Els objectius
eren: - motivar
l’alumnat vers les Matemàtiques (objectiu principal) - aconseguir que
els coneixements estiguin millor assolits i més consolidats - fomentar
l’autonomia dels alumnes en l’aprenentatge - propiciar la
col·laboració entre companys -
propiciar una millor atenció a la diversitat, tant per baix com per dalt. Continguts matemàtics estudiats Els continguts han
esta referents a la geometria del pla i de l’espai del 1r cicle d’ESO. Finalment, he pogut acomplir les intencions
inicials: * fer un repàs de
la geometria plana de 1r d’ESO *
consolidar els continguts de la geometria de l’espai de 2n Condicions de l’aula d’ordinadors i
forma d’ús Hem
utilitzat una aula d’ordinadors ben dotada, amb una quinzena d’ordinadors per a
l’alumnat, un pel professor i equip de videoprojecció. Amb
ambdós grups he fet 2 sessions setmanals a l’aula d’ordinadors, i una a l’aula
habitual, segons la seqüència:
Durant
l’experimentació, però, he pogut fer permutes d’aula amb d’altres professors,
segons les necessitats Unitats didàctiques Descartes
utilitzades 1r
ESO: -
Metros
cuadrados y metros cúbicos 2n
ESO -
Elementos
básicos de Geometría del Espacio -
Cuerpos
geométricos elementales Recursos auxiliars En
el repàs de la geometria plana (1r ESO) he emprat, a més de les escenes
Descartes: -
Paquet JClic Geoclic, i fitxes de seguiment En
el desenvolupament del tema de la geometria de l’espai (2n d’ESO) he emprat, a
més de les escenes Descartes -
Plantilles per a la construcció en paper de prismes, piràmides i cossos
no polièdrics -
Jocs de peces Creator per a la construcció dels políedres regulars i
estudiar els diferents desenvolupaments plans del cub -
Cub d’un decímetre cúbic i d’altres políedres i cossos no polièdrics aptes
per a omplir amb aigua i comprovar relacions de volum -
Alguna escena GeoGebra, pàgines web amb imatges, curiositats... de políedres i
d’altres cossos no polièdrics Descripció del desenvolupament de l'experiència NOMBRE
DE SESSIONS El
període d’experimentació ha durat 8 setmanes, del 28 d’octubre al 17 de
desembre. En total, hem fet 13 sessions
a l’aula d’ordinadors i 9 sessions a l’aula habitual. METODOLOGIA
EMPRADA A L’AULA D’ORDINADORS Els
alumnes treballaven per parelles. Hem
utilitzat bàsicament pàgines Descartes sense esmenar, recolzades amb
fitxes-guió pels alumnes. També he
utilitzat d’altres recursos pedagògics. Amb
les pàgines Descartes, vaig insistir molt en que havien llegir la teoria i les
explicacions de les escenes, anar seguint els guions de les fitxes, i apuntant
els resultats de les activitats. També
vaig posar èmfasi en que la cooperació entre parelles era un dels objectius
principals. Els vaig recordar que
l’experimentació l’avaluaria, no només pels resultats, sinó també per la manera
de treballar a classe, el treball en grup... FITXES
DE TREBALL Les
fitxes de treball les he elaborat jo, seguint exactament l’estructura de les unitat
Descartes. Consisteixen en petites
qüestions de teoria i espais per a apuntar el resultat de les diferents escenes
resoltes. INCIDÈNCIES Les principals
incidències que he trobat que han afectat al normal desenvolupament de
l’experimentació a l’aula d’ordinadors han estat de caràcter tècnic: - procés massa
pesat a l’hora d’instal·lar els programes - problemes amb la
línia d’internet - problemes amb el
videoprojector i l’ordinador del professor -
ordinadors d’alumnat que quedaven inhàbils Per
evitar situacions en què la classe quedi bloquejada, és una bona idea portar un
“Plan B” en paper. ESQUEMA
DEL DIARI DE CLASSE
ANOTACIONS
MÉS RELLEVANTS DEL DIARI DE CLASSE Setmanes
prèvies Les setmanes prèvies van ser de fixació d’idees i
preparació. Això no va ser fàcil en
plena ebullició de començament de curs. El
tema de l’ocupació de l’espai va ser solucionat a l’estiu, gràcies a la demanda
que vaig fer a final del curs passat, i la carta que es adreçar al centre des
del projecte. La
part més pesada d’aquests dies va ser, sens dubte, la instal·lació del
maquinari. El fet que els ordinadors del
centre estiguessin “congelats” m’impedia a mi ser autònom en la instal·lació
(ni tan sols podia practicar jo en l’ordinador del Departament perquè tampoc
podia instal·lar el Java). Vaig haver
d’anar darrere el Coordinador d’Informàtica, que no donava l’abast. 1a
setmana (en al
prova inicial de la geometria de 1r) els resultats del 2n exercici van ser
dolents, com era d’esperar. També vaig
constatar que els alumnes eren extraordinàriament optimistes a l’hora de
valorar els seu aprenentatge (no s’adiuen gaire les seves sensacions amb la
realitat). Abans
de començar (amb els ordinadors apagats) vaig dedicar una bona estona a
explicar el context en el qual fèiem l’experimentació, i les normes de
funcionament. En cop
posats a la feina, les primeres sensacions quant a l’actitud de l’alumnat van
ser bones. Se’ls veia força motivats, i
col·laboraven realment entre parelles.
Em va agradar, en particular, com treballava alguna parella formada per
un alumne amb facilitat i un que li costa força. Uns
minuts abans d’acabar la classe, vaig donar per acabada la primera sessió a
l’aula. Vaig comprovar que els ritmes de
treball eren força dispersos, però que gairebé cap parella havia arribat a la
meitat de la fitxa. Vaig veure que havia
estat massa optimista quant al ritme de treball. Llavors
se’m va acudir plantejar, com a deures, que acabessin la fitxa individualment a
casa. Els vaig donar indicacions
tècniques sobre com instal·lar Descartes web 2 i Java. 2a
setmana En
trobar-nos la següent setmana, vaig comprovar, descoratjat, que pràcticament
cap alumne (dels que ho havien intentat) havia aconseguit fer la instal•lació
dels programes. Això implicava que tota
l’experimentació s’hauria de fer a l’institut, i que havia de replantejar el
tema dels deures (una de les coses millors que havia aconseguit a 1r era que
haguessin agafat bons hàbits quant a la feina diària a casa). Vaig
valorar que dues hores per cada fitxa era excessiu, però també vaig recordar
que tothom m’havia advertit que al principi tot anava molt lent. Per la
sessió fora de l’aula d’ordinadors (dimecres) vaig preparar una prova de
seguiment molt senzilla, amb la mateixa estructura que la fitxa 1. No els vaig avisar prèviament, ja que volia
comprovar si les meves percepcions i la seva sensació (quant a que treballaven
més motivats) es traduïen en resultats.
He de dir que el resultat va ser descoratjonador, i vaig veure que certs
alumnes tenien agudíssimes dificultats per entendre els conceptes de metre
quadrat i metre cúbic. Havien solucionat
les escenes Descartes, però no els havien assumit realment. Quan
tot rutllava, em vaig dedicar a anar cridant els alumnes un per un per a
revisar els deures. Això va ser una
sorpresa agradable, doncs vaig comprovar que podia dedicar uns minuts
particularment a cada alumne, sense que la resta de la classe se’n ressentís
(ells seguien treballant amb l’ordinador).
Penso que aquests minuts van ser molt profitosos, sobre tot amb els
alumnes que tenien problemes amb la idea de superfície i volum. Vaig agafar l’hàbit de revisar els deures
individualment en totes les sessions d’ordinador. Aquesta atenció individualitzada que es pot
fer a l’aula d’ordinadors la valoro molt positivament, ja que a la classe
habitual només puc fer una correcció conjunta dels deures al principi de tot. 3a
setmana Dimecres
(el dia sense ordinadors) vaig fer tots els preparatius a l’hora del pati:
portar els materials, aigua en un cubell...
però la classe va ser un desastre.
L’actitud de tots dos grups va se nefasta (van pujar de l’esbarjo
totalment esverats, com no els havia vist mai), i vaig acabar suspenent
l’experiment de l’aigua. En un dels
grups, fins i tot, vaig acabar fent una prova de càstig. 4a
setmana En la
primera sessió setmanal a l’aula d’ordinadors vam començar la Unitat 4
Descartes (“Àreas de las figuras planas”).
Aquesta unitat em sembla destacable, ja que utilitza uns recursos
visuals notables per a justificar les fórmules del perímetre i l’àrea. Aquí vaig insistir molt (sobre tot als
alumnes més aptes) que intentessin recordar aquestes justificacions, que és una
garantia per a no oblidar les fórmules. En
general, la sessió va anar bé, però vaig poder observar que la dinàmica dels
dos grups (2A i 2B) diferia lleugerament.
En general, treballava pitjor el 2B, però jo ho atribueixo,
principalment, a que aquest grup tenia la sessió d’ordinador el dilluns a
última hora de la tarda, mentre que el 2A la tenia a primera hora del matí de
dimarts. Quan
la majoria de les parelles havien acabat, vam canviar de programa, i fam fer
una sèrie d’activitats de GeoClic referides a càlcul de perímetres i
àrees. També vaig adaptar uns materials
en paper de l’autor d’aquest magnífic recurs.
No va anar malament, però (com en la sessió que havia fet amb un paquet
Clic de fraccions) vaig trobar que l’alumnat va amb massa presses a passar
pantalles, sense reflexionar gens. Amb
aquestes experiències, sumat a algun moment d’angoixa que vaig tenir quan
perdíem la línia d’internet, vaig veure la fragilitat que té l’ús de les TIC a
l’aula. Jo t’ho pots preparar molt bé,
dedicant molt de temps i esforç, que el “dia de autos” el tema pot fallar per
molts cantons. Per això és molt
important que les aules d’ordinadors siguin adequades, que les instal·lacions
de programes i els arranjaments siguin àgils...
Un plan B per si les mosques, basat en el tradicional paper, també ajuda
a sortir d’un mal tràngol. Aprofitant
aquest engrescament, vaig passar per sorpresa la 2a prova de seguiment, amb una
simple còpia dels problemes de càlcul de perímetres i àrees de la prova
inicial. Devia ser perquè ho tenien molt
fresc, o perquè realment havien après, però va haver una millora significativa. 5a i
6a setmana Aquí
vam haver de fer una aturada de l’experimentació a l’aula d’ordinadors. Tenia la sensació de que el temps se’m tirava
a sobre, i pràcticament no havíem tocat la matèria pròpia de la geometria de
2n. Vaig
tenir la temptació de fer-ho amb les unitats Descartes, però tenia molts dubtes
i em mancava temps. A més, estava tot el
tema de la construcció en paper dels políedres i cossos no polièdrics, i vaig
optar per fer unes quantes sessions a l’aula normal (vaig haver de fer algunes
permutes d’aula). Mentiria
si digués que els resultats de la prova final de geometria m’han sorprès
positivament. Tot i que penso que la
prova que vaig fer era molt senzilla, i que havíem treballat prou els temes,
m’he trobat altre cop amb uns exercicis força mediocres. Cal
tenir en compte, aquí, que la major part de la prova està centrada en la
geometria 3D, i que encara no havíem fet l’experimentació didàctica a l’aula
d’ordinadors d’aquesta part. En
realitat, el calendari m’ha traït, i la urgència de posar les notes amb el
canvi de trimestre m’ha privat de veure si realment l’experiència EDA millorava
els resultats. 7a
setmana Passat
el mal tràngol de l’avaluació, i donat que la meva valoració de la dinàmica de
l’experimentació havia estat prou positiva, vaig decidir dedicar les dues
setmanes i escaig que quedaven fins a les vacances de Nadal a fer més treball a
l’aula d’ordinadors. L’objectiu era,
ara, consolidar i ampliar l’aprés sobre geometria 3D. Les
impressions, en aquest punt, van ser força bones. Per una banda, vaig concloure que sí
m’agradava la dinàmica que s’havia creat a l’aula d’ordinadors (predisposició i
nivell de feina, actitud, col•laboració).
D’altre costat, tot repassant, vaig tenir al sensació que l’alumnat
havia après més del que havia demostrat a la prova. Aquestes
unitats Descartes són força reeixides. A
part de fer el repàs, diguem-ne, de la part més acadèmica, hi ha forces
referències al món real. A més, hi ha
certs apunts que m’han servit molt per a engrescar a ampliar coneixements als
alumnes amb més facilitat. Aquests
recursos, al meu parer, afavoreixen un millor tractament de la diversitat. Per la
sessió de dimecres, no disposàvem de l’aula d’ordinadors. Amb una permuta d’aules estratègica, vaig
aconseguir disposar d’una classe amb aparell de videoprojecció, i vàrem
experimentar una altra forma de treballar les unitats Descartes:
col•laborativament amb tot el grup. Jo
feia anar l’ordinador, però anava convidant alternativament els alumnes a que
m’indiquessin què havia de fer exactament per a solucionar les escenes. Llavors, tothom omplia la fitxa amb els
mateixos resultats. Es perdia en
autonomia i interactivitat, però l’ambient col•laboratiu general que es va
crear em va agradar molt. Un altre
avantatge era que m’assegurava que tothom acabava la feina. En definitiva, penso que treballar així és
una opció alternativa per quan no es disposa de l’aula d’ordinadors i sí
d’aparell de videoprojecció. 8a
setmana Com he
comentat abans, hagués estat molt bé fer una activitat d’avaluació per a veure
què havia aportat aquest repàs de la geometria de l’espai mitjançant les
unitats Descartes. Però la realitat és
que ni el temps (ni les forces) ho van permetre. Per
acabar el tema, vaig preparar una última fitxa que no es basava en unitats
Descartes, sinó en construccions amb Creator i d’altres qüestions paral•leles
(possibles desenvolupaments del cub, l’icosaedre truncat o pilota de
futbol...). Per fer-ho, vaig distribuir
l’alumnat en grups de 4. Finalment,
i en un ambient més distés, vaig poder fer els experiments amb aigua que tenia
previstos la 3a setmana (comprovació de que 1 litre és un dm cúbic, comprovació
de que 3 piràmides omplen un prisma...).
Els deures eren redactar-ho a casa. Els
últims minuts de la darrera sessió els vam dedicar a omplir l’enquesta final, i
fer una mica de posada en comú de les sensacions. Mirant
les enquestes, i escoltant-los a ells, quedo parat de fins a quin punt valoren
positivament l’experiència. Jo no sé si
són realistes quan opinen que han entès millor les coses, que d’aquesta manera
ho recordaran millor... Si bé
tinc dubtes sobre els resultats quant a aprenentatge, sí veig clar que
l’aportació significativa d’haver fet l’experiència ha estat un canvi en
positiu en la seva actitud vers les Matemàtiques. Una de les coses que em recriminaven en
l’enquesta inicial és que les meves classes eren avorrides i poc motivadores. Durant l’experimentació didàctica a l’aula he
viscut moments en què l’ambient que es respirava a classe era francament
engrescador. Crec que difícilment hagués
assolit aquesta dinàmica a la classe habitual, amb la metodologia tradicional. Els
nostres alumnes viuen a un món tecnològic (potser massa), i no és desitjable
que els docents ens mostrem refractaris a emprar les noves eines d’ensenyar, a
fer canvis en la nostra metodologia. Els
canvis suposen esforç i inseguretats, però un cop veus la feina feta, tens la
sensació de que has superat una mica les teves limitacions, i disposes de més
eines per esdevenir millor ensenyant. Dins
dels sac de les intencions (tant meves, com dels alumnes) està seguir acudint a
l’aula d’ordinadors. No en la majoria de
les sessions com hem fet fins ara, però sí periòdicament a fer activitats de
repàs o síntesi. Si
hagués de resumir en una frase les meves sensacions després d’acabar
l’experimentació diria que m’ha suposat força feina i esforç, i els resultats
no han estat una bicoca, però sí ha aportat molt en la motivació dels meus
alumnes, i he descobert una nova via per on canviar l’actitud negativa de molts
nois i noies vers les Matemàtiques. Dades sobre l'avaluació ENQUESTA
INICIAL Les
dades acadèmiques dels alumnes que van participar a l’experimentació denotaven
que es tractava de grups de nivell força baix (6’30 de mitjana a les
Matemàtiques de 1r d’ESO, 5’06 a la nota del 1r parcial sobre nombres). En particular destacava el col·lectiu de
repetidors, amb un fracàs escolar evident. Quant
a actitud inicial vers les Matemàtiques, vaig veure que no despertaven
entusiasmes, però tampoc hi havia un rebuig frontal (3’25 en una escala fins al
5). No era la matèria preferida per
pràcticament cap alumne, però sorprenentment tampoc era rebutjada de forma
significativa. En qualsevol cas, a les
observacions, nombrosos alumnes em recordaven que consideraven les meves
classes avorrides i poc motivadores. El
90% dels alumnes tenia ordinador a casa, i el 85% línia d’internet. Curiosament, només el 60% l’utilitzava habitualment
per a estudiar (una mitjana de menys de mitja hora diària), mentre que el 80%
l’utilitzava per a comunicar-se (més d’una hora i mitja al dia!). Pràcticament cap alumne reconeixia
dificultats per a aprendre programes informàtics. Pel
que respecta a expectatives, hi havia gairebé unanimitat que l’ordinador podia
ser una bona eina per a aprendre Matemàtiques, fer-ho millor. PROVA
PRÈVIA La prova prèvia
consistia en dues parts: - un recull dels
objectius de 1r d’ESO relacionats amb la geometria (els alumnes havien de dir
si, al seu parer, els havien assolit i en quina mesura) -
una sèrie d’exercicis d’examen del curs passat referits a la geometria 2D Els
resultats del 2n exercici van ser dolents, com era d’esperar (la geometria de
1r la vam fer molt a final de curs, a cuita-corrents). També vaig constatar que els alumnes eren
extraordinàriament optimistes a l’hora de valorar els seu aprenentatge (no
s’adiuen gaire les seves sensacions amb la realitat). PROVES
DE SEGUIMENT Les
sensacions a l’aula d’ordinadors eren bones durant l’experimentació. Tot i això vaig decidir fer algun exercici de
seguiment (sense avisar) per veure si les sensacions es seguien amb resultats. La
1a prova de seguiment, sobre el concepte de metre quadrat i metre cúbic em va
preocupar bastant. Vaig tenir la
impressió de que els alumnes resolien les escenes Descartes, agafaven la
mecànica, però no aprenien els conceptes. La
2a prova de seguiment, feta al final de la unitat Descartes recordatori dels
perímetres i les àrees de les figures planes, sí va donar bons resultats. Va ser força significativa, dons vaig posar
els mateixos problemes que en la prova inicial.
Cal tenir en compte, però, que era un tema introduït a Primària,
treballat i 1r d’ESO i repassat a 2n. PROVA
FINAL DE GEOMETRIA Tal
com queda explícit a les anotacions que recuperat del meu diari de classe, la
prova final que vaig fer del tema de geometria no crec que sigui gaire
significativa respecte a l’experimentació didàctica. La raó és que, per motius del calendari escolar,
la vaig haver de fer un cop desenvolupat a classe el tema de la geometria 3D,
però abans del repàs a l’aula d’ordinadors mitjançant les escenes Descartes. Hagués estat interessant fer una rèplica
després d’aquest repàs, però no hi va haver ocasió. ENQUESTA
FINAL I OBSERVACIONS DELS ALUMNES En
la valoració final de l’experiència per part de l’alumnat, destaca que la majoria
dels ítems són extraordinàriament positius.
Els alumnes han valorat molt bé (per sobre del 4 en una escala fins al
5) l’espai i el programari. Sí hi ha
hagut algunes queixes puntuals sobre el funcionament dels ordinadors dels
alumnes en algun moment. Per sort,
sobraven ordinadors a l’aula d’informàtica, i el problema es solucionava
canviant de lloc alguna parella. Els
alumnes són més autocrítics (en una franja que va del 3 al 4) en valorar la
seva actitud a l’aula (tot i que jo penso que ha estat prou bona). Respecte a la manera de treballar, reconeixen
que no sempre es llegien tots els enunciats. També
destaca com a dada negativa (no arriba al 2) que no han pogut seguir a casa
l’experimentació amb l’ordinador. Valoren
entusiàsticament el fet d’haver treballat a l’aula d’ordinadors i en parelles,
inclús les fitxes de seguiment de les unitats i el paper del professor. Des
de la seva percepció, no és veritat que haguem anat a ritme més lent que en la
classe habitual, i tenen rotundament la sensació que han entès millor els
conceptes i retindran millor els coneixements.
Per
tant, valoren de forma molt positiva l’experimentació i gairebé hi ha
unanimitat a l’hora de manifestar el seu desig de que continuï. El
professor pensa que cal relativitzar, i no és tan optimista. No té tan clars aquests extrems en quant a la
millora dels aprenentatges. Pensa que
potser les opinions dels alumnes poden estar esbiaixades perquè es deixen
portar per l’atracció que té, per a ells, anar a l’aula d’ordinadors enfront de
fer classe a l’espai habitual. Sí
vol destacar, però la dada de que, en general, l’alumnat està força d’acord en
que l’experiència ha millorat la seva actitud vers les Matemàtiques (una
mitjana de 3’75 en una escala fins al 5).
Per a mi, és la dada més positiva de l’experimentació. Valoració personal del professor Consecució
dels objectius L’objectiu
principal era motivar l’alumnat vers les Matemàtiques. És en aquest sentit que penso que
l’experimentació ha estat més enriquidora. Abans
de començar el projecte, l’alumnat no em tenia mal valorat com a professor,
però hi havia queixes quant a la dinàmica de les meves classes (“avorrides i
poc engrescadores”). L’enquesta inicial
no ho denota, però jo sí notava un cert rebuig cap a les Matemàtiques en bona
part de l’alumnat. A
mesura que avançava l’experimentació a l’aula d’ordinadors he vist un canvi
d’actitud en els alumnes. La dinàmica de
les classes era força positiva, i bona part dels nois i les noies estaven força
motivats. Ja no veien la classe de
Matemàtiques com un os que s’havien d’empassar... Definitivament,
els recursos TIC aporten molt en la motivació de l’alumnat, i els professors
hauríem de fer l’esforç d’assimilar-los i incorporar-los a les nostres classes
amb normalitat. Tard o d’hora haurem
d’assumir l’esforç que suposa adaptar-nos a aquesta metodologia. El
fet de treballar per parelles, i segons els seus ritmes també ha fet
aportacions en dos dels objectius de l’experimentació: fomentar l’autonomia
dels alumnes i propiciar la col·laboració entre companys. M’ha agradat, especialment, com algun dels
alumnes amb bones aptituds per les Matemàtiques escollia de parella un altre al
que li costen, i cooperaven. També
he notat que la nova manera de treballar em permetia fer una millor atenció a
la diversitat. Atenia millor la
diversitat a la baixa, perquè podia estar més pendent de les parelles amb més
dificultats i, tal com he explicat, he pogut fer un seguiment personalitzat de
la feina i dels deures (cosa molt complicada a l’aula normal). Però també he pogut atendre millor els
alumnes més avançats, convidant-los a buscar informació i aprofundir en alguns
aspectes d’interès (justificacions teòriques de les fórmules, aplicacions
pràctiques...). No
tinc les idees tan clares quant a l’objectiu d’aconseguir que els coneixements
estiguin millor assolits i més consolidats.
Les idees que tenia a priori, eren que l’alumnat treballava lleugerament
més lent, però que els coneixements adquirits eren més profundament assentats. Jo, després de fer la 1a prova de seguiment,
vaig constatar que, per alguns alumnes, haver fet les escenes Descartes tampoc no
és cap garantia de que han après. Sí
tinc algun element que denota una lleugera millora em l’aprenentatge, com la 2a
prova de seguiment. També tinc present
que els alumnes no demostren realment el que saben en els exàmens. Però la sensació d’insatisfacció
(probablement congènita en els docents), de que bona part dels alumnes no
acaben d’aprendre, roman. Probablement
només són impressions, que també caldria relativitzar. Es tracta tan sols d’una 1a experiència, i he
pogut pagar la manca d’experiència. També
accepto que he estat massa pretensiós en voler abastar massa unitats en un
període de temps reduït. Tot
plegat, la conclusió que trec és que les unitats Descartes, així com altres
recursos TIC, són unes eines magnífiques per a motivar els alumnes. L’alumnat s’engresca, i veu les Matemàtiques
d’una altra manera. Alhora, es crea un
ambient maco a l’aula d’ordinadors, basat en la col·laboració. Però no em sembla que cap recurs TIC serà
suficient per a que l’alumnat aprengui de forma totalment autònoma els
continguts. És en aquest sentit que veig
les unitats Descartes més útils per a fer un repàs, una síntesi, que no pas per
a desenvolupar els temes. Segons la meva
opinió, els ensenyants ens hem d’adaptar a les noves circumstàncies, i hem de
farcir les nostres classes amb recursos útils i motivadors. Però mai l’ordinador substituirà la tasca del
professor. Influència
dels materials del curs en el desenvolupament de l'experimentació A
l’hora de fer l’experimentació m’he basat, sobre tot, en les unitats Descartes
creades per l’Eduardo Barbero Corral.
Penso que són uns materials magnífics, i s’han ajustat força al que
buscava. També penso que he escollit un
tema, la geometria, força adient per a l’ús d’aquest tipus de recursos. Propostes
metodològiques per a l'ús dels materials del projecte Descartes. Tal
com apunto en les anotacions del diari de classe i en la valoració de
l’enquesta final, valoro negativament les dificultats que hi ha per a que
l’alumnat segueixi a casa l’experimentació amb l’ordinador. Els alumnes que ho intenten troben problemes
a l’hora d’instal·lar el programari.
Això agreuja la problemàtica dels diferents ritmes a l’hora de fer les
activitats, i impedeix plantejar feina per a casa relacionada amb les unitats
Descartes. També
he esmentat que, si no es disposa de l’aula d’ordinadors però sí una classe amb
videoprojector, la resolució conjunta d’escenes Descartes és una bona opció. Conclusions
i perspectives de futur La
intenció és seguir anant a l’aula d’ordinadors amb els meus alumnes de 2n
d’ESO, no amb tanta freqüència com hem fet en l’experimentació del projecte,
però sí de tant en tant. Cal aprofitar
la bona predisposició i motivació davant l’experiència que m’han donat a
entendre els meus alumnes. Així, crec
que miraré de reservar l’aula d’ordinadors un cop a la setmana el 2n
quadrimestre. Tinc la sensació que el
bloc de continguts que afrontarem ara (introducció a l’àlgebra) es presta menys
a l’ús d’aquests recursos. Segurament,
també m’animaré a anar puntualment a l’aula d’ordinadors amb els altres nivells
que imparteixo enguany (3r d’ESO i 2n de Batxillerat). Valoro
molt positivament haver fet el curs EDA.
M’ha suposat esforç, però penso que ha estat molt profitós i m’ha donat
l’impuls definitiu que necessitava a l’hora d’incorporar les TIC en les meves
classes. |