1. Nom i cognoms del professor: Oriol Jové Modroño
El grup d’alumnes
al qual va dirigit l’experimentació a l’aula és un curs de 2n d’ESO del qual
sóc el tutor. És un grup de vint alumnes dels que conec pràcticament a la
meitat de l’alumnat de l’any passat. No hi ha alumnes amb necessitats
educatives especials encara que si que hi ha alumnes als que l’any passat se’ls
hi va tenir que fer un suport fora de l’aula ja que tenien un ritme
d’aprenentatge més lent que el grup classe.
El projecte que he desenvolupat s’ha adreçat als vint alumnes de 2n d’ESO D de l’IES Bendinat. El projecte s’ha dut a terme a l’aula d’informàtica que té 14 ordenadors que funcionen correctament. Malauradament, només he disposat d’una hora per realitzar l’experimentació (dilluns a les 8:50h). Tot i això, a la classe del grup hem disposat d’un projector i una pantalla que, juntament amb un ordinador portàtil del departament de matemàtiques, hem utilitzat diàriament i que ens ha servit per poder realitzar l’experimentació.
6. Unitat didàctica Descartes i web del projecte ed@d:
- Unitat 1: Divisibilitat i nombres enters
* Múltiples i divisiors
Full de treball: ordenar nombres enters, valor absolut
Full de treball: múltiples i divisiors
Full de treball: descomposició factorial i càlcul del mcm i MCD
Full de treball: recopilatori
* Operacions amb nombres enters
Full de treball: opecions combinades
Full de treball: problemes amb nombres naturals i enters
* Fraccions equivalents i simplificació de fraccions
- Unitat 2. Fraccions
Full de treball
* Reducció a comú denominador i comparació de fraccions
Full de treball
* Operacions
Full de treball
* Problemes
Full de treball
* Fraccions i potències
Full de treball
7. Descripció del desenvolupament de l’experiència:Proves escrites
Enquestes
5 d’octubre * |
Començament del tema 1: Divisibilitat i
nombres enters. Explicació dels múltiples i divisors amb la
web el projecte ed@d Activitats del llibre Anaya: Pàgina 34,
exercici 3,4,5 |
6 d’octubre |
Explicació dels nombres primers i compostos.
Explicació de la descomposició en factors
primers amb la web del projecte ed@d. Activitats del llibre: Pàgina 22, exercici
5.6.9,8 ghi Activitats del llibre: Pàgina 34, exercici
10 a-i |
7 d’octubre |
Explicació del mcm i MCD amb la web del
projecte ed@d. Activitats del llibre: Pàgina 34, exercici
14 i 16 |
9 d’octubre |
Exercicis diversos del la web descartes. Activitats del llibre: Pàgina 24, exercici
3cde Activitats del llibre: Pàgina 25, exercici
3abcde |
13 d’octubre |
Exercicis de mcm i MCD i de descomposició
factorial de la web descartes. |
14 d’octubre |
Full de treball de divisors i múltiples.
Nombres primers. Descomposició factorial. |
16 d’octubre |
Operacions amb nombres enters amb la web
ed@d. Tenim problemes per visualitzar la pàgina web. Exercicis del full de treball Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici
31 |
19 d’octubre * |
Explicació dels nombres enteres amb la web
Descartes. Activitats del llibre: Pàgina 27, exercici
1,2,5,3 Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici
72 |
20 d’octubre |
Utilització de la web Descartes per fer
exercicis dels nombres enters. Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici
32,33,37 |
21 d’octubre |
El dia anterior s’han portat malament i
només em fet exercicis del llibre. Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici
34,38,39 Activitats del llibre: Pàgina 27, exercici
6,7,8 |
23 d’octubre |
Amb la web Descartes, exercicis de nombres
enters. Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici
40,41,42 |
26 d’octubre * |
Exercicis del full de treball. Activitats del llibre: Pàgina 29, exercici
19,20,21,22 i 23. Activitats del llibre: Pàgina 37, exercici
43 |
27 d’octubre |
Utilització de la web Descartes per explicar
les potències. Activitats del llibre: Pàgina 32, exercicis
34,35,38,41,42,43,44 i 46. |
28 d’octubre |
Repàs de la unitat amb l’ajuda dels fulls de
treball |
30 d’octubre |
Examen unitat Han aprovat 15 dels 20 alumnes. Les notes
són superiors a la resta de les aules. |
3 de novembre |
Començament del tema 2: Fraccions i
Potències. Exercicis del full de treball per repassar
les fraccions equivalents, simplificació de fraccions i amplificació de
fraccions. Utilització de la web ed@d |
4 de novembre |
Reducció a comú denominador. Explicació amb
la web ed@d. Exercicis del full de treball. |
6 de novembre |
Suma i resta de fraccions amb la web
Descartes. Exercicis del full de treball. Activitats del llibre: Pàgina 63, exercici
7,8 |
9 de novembre * |
Exercicis del full de treball de suma i
resta de fraccions. Activitats del llibre: Pàgina 63, exercici
10,11,12 |
10 de novembre |
Multiplicació i divisió de fraccions. Exercicis del full de treball. Activitats del llibre: Pàgina 65, exercici
1,2,3,4,5,6,7 |
11 de novembre |
Exercicis del full de treball. Aquest dia jo
estava malalt. |
13 de novembre |
Exercicis del full de treball. Activitats del llibre: Pàgina 65, exercici
8.10,11 |
16 de novembre * |
Activitats de recopilació del tema.
Utilització de la web Descartes. Activitats del llibre: Pàgina 77, exercici
22 |
17 de novembre |
Exercicis del full de treball. Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici
26 |
18 de novembre |
Lectura d’un llibre: activitat de centre. |
20 de novembre |
Exercicis d’operacions combinades de
fraccions del full de treball. |
23 de novembre * |
Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 4 Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici
30 |
24 de novembre |
Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 4 Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici
30 |
25 de novembre |
Examen Fraccions: Ordenar fraccions,
simplificació i amplificació de fraccions i operacions combinades amb nombres
fraccionaris. Han aprovat 17 dels 20 alumnes. Les notes
són superiors a la resta de les aules. |
27 de novembre |
Potències i fraccions. Explicació de les
diverses fórmules amb l’ajuda de la web Descartes. Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 4
i 5. Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici
30 |
30 de novembre * |
Utilització de la web descartes per fer els
exercicis de potències amb fraccions. Exercicis del full de treball. Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici
6,7,8,9,10,11. |
1 de desembre |
Activitats de repàs de fraccions. |
2 de desembre |
Examen de la unitat: Potències amb
fraccions. Han aprovat 13 dels 20 alumnes. Els
resultats han estat similars a altres classes. |
* Sessió a l’aula d’ordinadors.
a) Consecució del objectius i grau de satisfacció amb
l’experimentació:
Globalment estic molt satisfet del desenvolupament d’aquesta iniciativa que implica l’ús de les tecnologies de la informació en el aula. Els alumnes han assolit els objectius marcat de forma satisfactòria i amb resultats més bons que altres grups del mateix centre. Estic convençut que la utilització d’aquests mitjans a l’aula han propiciat una major implicació per part dels alumnes i un major interès. De fet, l’alumnat ha estat més motivat i menys distret.
Per tant, he d’estar content de cóm s’ha desenvolupat l’experimentació.
Durant l’experimentació he alternat les pàgines web de Descartes i del projecte ed@d. Crec que aquestes darreres pàgines web són més útils per poder realitzar l’explicació teòrica mentre que les pàgines de la web Descartes les hem utilitzat per fer exercicis i les hem aplicat als fulls de treballs.
Pel que fa a la web Descartes, vaig a comentar una per una les unitats didàctiques utilitzades:
- Respecte a la unitat didàctica dels nombres enters i divisibilitat, el que he fet és utilitzar la web de 1r d’ESO per a alumnes de 2n d’ESO. Tot i que els objectius són similars, he notat a faltar una major dificultat amb les activitats plantejades. Els fulls de treball s’han utilitzat per poder suplir aquest fet.
- Respecte a la unitat didàctica de fraccions, la web descartes està prou bé excepte quan s’han d’utilitzar les operacions combinades. Aquesta part crec s’hauria de millorar ja que hi ha molt pocs exemples. A més, una vegada més s’ha d’utilitzar un recurs de 1r d’ESO per a alumnes de 2n d’ESO.
- Finalment, la unitat didàctica de potències de fraccions s’ha de millorar molt perquè hi ha poca cosa feta.
c) Conclusions i perspectives de futur:
La valoració és molt positiva. D’una banda, els alumnes han assimilat els conceptes i continguts amb més facilitat que amb el mètode tradicional. De fet, els resultats han estat molt millors que amb els cursos que tenen professors que no han utilitzat la metodologia que jo si he aplicat. D’altra banda, jo com a professor he quedat molt satisfet de l’experimentació i, de fet, seguiré utilitzant els recursos de la web Descartes i del projecte ed@d per explicar els conceptes i continguts que s’han d’assolir durant aquest curs.
Oriol Jové i Modroño IES Bendinat Bendinat - Illes Balears EDA 2009 |