E
xperimentació Didàctica a l'Aula - EDA 2009

1. Nom i cognoms del professor: Oriol Jové Modroño

2. Centre Educatiu: IES Bendinat. Castell de Bendinat.

3. Grup en què s’ha dut a terme l’experiència: 2n d’ESO D. 20 alumnes.

El grup d’alumnes al qual va dirigit l’experimentació a l’aula és un curs de 2n d’ESO del qual sóc el tutor. És un grup de vint alumnes dels que conec pràcticament a la meitat de l’alumnat de l’any passat. No hi ha alumnes amb necessitats educatives especials encara que si que hi ha alumnes als que l’any passat se’ls hi va tenir que fer un suport fora de l’aula ja que tenien un ritme d’aprenentatge més lent que el grup classe.

4. Objectius de l’experiència:

            L’ensenyament de les matemàtiques sempre ha estat lligat a la pissarra. Fer ús de les tecnologies de la informació és un repte al qual mai m’havia afrontat. A més a més, el fet d’haver d’entrar a una aula d’informàtica per impartir les classes de matemàtiques em motiva més durant el present curs escolar.

          Pel que fa a l’alumnat, sempre han entès les matemàtiques com una matèria en la qual és el professor qui explica i ells, a partir de l’ensenyament, fer el seu aprenentatge. Amb l’ús de l’aula d’informàtica es pretén que l’alumnat pugui desenvolupar el seu autoaprenentage utilitzant una eina que per ells no és gens desconeguda.

          Finalment, s’ha acordat amb la cap de departament de matemàtiques del Centre, una vegada hagi acabat el curs, la realització d’un seminari dirigit als altres membres del departament, per tal d’avaluar la viabilitat de realitzar l’ensenyament de les matemàtiques al Centre amb un nou enfocament, de cara al curs següent o fins i tot, durant el darrer trimestre del present curs escolar.

5. Condicions de l’aula d’ordinadors i forma d’ús:

El projecte que he desenvolupat s’ha adreçat als vint alumnes de 2n d’ESO D de l’IES Bendinat. El projecte s’ha dut a terme a l’aula d’informàtica que té 14 ordenadors que funcionen correctament. Malauradament, només he disposat d’una hora per realitzar l’experimentació (dilluns a les 8:50h). Tot i això, a la classe del grup hem disposat d’un projector i una pantalla que, juntament amb un ordinador portàtil del departament de matemàtiques, hem utilitzat diàriament i que ens ha servit per poder realitzar l’experimentació.

6. Unitat didàctica Descartes i web del projecte ed@d:


                    Full de treball: ordenar nombres enters, valor absolut
                   
                    Full de treball: opecions combinades
                   
                    Full de treball: problemes amb nombres naturals i enters
               *  Fraccions equivalents i simplificació de fraccions
                    Full de treball

            *
Reducció a comú denominador i comparació de fraccions
                    Full de treball
            
            *
Operacions
                    Full de treball
            
            *
Problemes   
                   
Full de treball    

            
* Fraccions i potències
                         Full de treball          
Proves escrites
Enquestes



7. Descripció del desenvolupament de l’experiència:

5 d’octubre *

Començament del tema 1: Divisibilitat i nombres enters.

Explicació dels múltiples i divisors amb la web el projecte ed@d

Activitats del llibre Anaya: Pàgina 34, exercici 3,4,5

6 d’octubre

Explicació dels nombres primers i compostos.

Explicació de la descomposició en factors primers amb la web del projecte ed@d.

Activitats del llibre: Pàgina 22, exercici 5.6.9,8 ghi

Activitats del llibre: Pàgina 34, exercici 10 a-i

7 d’octubre

Explicació del mcm i MCD amb la web del projecte ed@d.

Activitats del llibre: Pàgina 34, exercici 14 i 16

9 d’octubre

Exercicis diversos del la web descartes.

Activitats del llibre: Pàgina 24, exercici 3cde

Activitats del llibre: Pàgina 25, exercici 3abcde

13 d’octubre

Exercicis de mcm i MCD i de descomposició factorial de la web descartes.

14 d’octubre

Full de treball de divisors i múltiples. Nombres primers. Descomposició factorial.

16 d’octubre

Operacions amb nombres enters amb la web ed@d. Tenim problemes per visualitzar la pàgina web.

Exercicis del full de treball

Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici 31

19 d’octubre *

Explicació dels nombres enteres amb la web Descartes.

Activitats del llibre: Pàgina 27, exercici 1,2,5,3

Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici 72

20 d’octubre

Utilització de la web Descartes per fer exercicis dels nombres enters.

Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici 32,33,37

21 d’octubre

El dia anterior s’han portat malament i només em fet exercicis del llibre.

Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici 34,38,39

Activitats del llibre: Pàgina 27, exercici 6,7,8

23 d’octubre

Amb la web Descartes, exercicis de nombres enters.

Activitats del llibre: Pàgina 36, exercici 40,41,42

26 d’octubre *

Exercicis del full de treball.

Activitats del llibre: Pàgina 29, exercici 19,20,21,22 i 23.

Activitats del llibre: Pàgina 37, exercici 43

27 d’octubre

Utilització de la web Descartes per explicar les potències.

Activitats del llibre: Pàgina 32, exercicis 34,35,38,41,42,43,44 i 46.

28 d’octubre

Repàs de la unitat amb l’ajuda dels fulls de treball

30 d’octubre

Examen unitat

Han aprovat 15 dels 20 alumnes. Les notes són superiors a la resta de les aules.

3 de novembre

Començament del tema 2: Fraccions i Potències.

Exercicis del full de treball per repassar les fraccions equivalents, simplificació de fraccions i amplificació de fraccions.

Utilització de la web ed@d

4 de novembre

Reducció a comú denominador. Explicació amb la web ed@d.

Exercicis del full de treball.

6 de novembre

Suma i resta de fraccions amb la web Descartes.

Exercicis del full de treball.

Activitats del llibre: Pàgina 63, exercici 7,8

9 de novembre *

Exercicis del full de treball de suma i resta de fraccions.

Activitats del llibre: Pàgina 63, exercici 10,11,12

10 de novembre

Multiplicació i divisió de fraccions.

Exercicis del full de treball.

Activitats del llibre: Pàgina 65, exercici 1,2,3,4,5,6,7

11 de novembre

Exercicis del full de treball. Aquest dia jo estava malalt.

13 de novembre

Exercicis del full de treball.

Activitats del llibre: Pàgina 65, exercici 8.10,11

16 de novembre *

Activitats de recopilació del tema. Utilització de la web Descartes.

Activitats del llibre: Pàgina 77, exercici 22

17 de novembre

Exercicis del full de treball.

Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici 26

18 de novembre

Lectura d’un llibre: activitat de centre.

20 de novembre

Exercicis d’operacions combinades de fraccions del full de treball.

23 de novembre *

Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 4

Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici 30

24 de novembre

Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 4

Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici 30

25 de novembre

Examen Fraccions: Ordenar fraccions, simplificació i amplificació de fraccions i operacions combinades amb nombres fraccionaris.

Han aprovat 17 dels 20 alumnes. Les notes són superiors a la resta de les aules.

27 de novembre

Potències i fraccions. Explicació de les diverses fórmules amb l’ajuda de la web Descartes.

Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 4 i 5.

Activitats del llibre: Pàgina 78, exercici 30

30 de novembre *

Utilització de la web descartes per fer els exercicis de potències amb fraccions.

Exercicis del full de treball.

Activitats del llibre: Pàgina 72, exercici 6,7,8,9,10,11.

1 de desembre

Activitats de repàs de fraccions.

2 de desembre

Examen de la unitat: Potències amb fraccions.

Han aprovat 13 dels 20 alumnes. Els resultats han estat similars a altres classes.


* Sessió a l’aula d’ordinadors.

 - S’han realitzat 33 sessions de les quals 20 s’han realitzat a l’aula ordinària, 3 sessions s’han utilitzat per fer exàmens, 7 sessions s’han fet a l’aula d’informàtica i en 1 sessió s’ha fet una activitat de Centre.

 - Pel que fa a la metodologia emprada, el primer que s’ha de dir és que només em van assignar una hora per la realització del projecte. Tot i això, les classes s’han desenvolupat de forma totalment diferent a com ho venia fent. Primer de tot es realitzava una explicació teòrica i, juntament amb el llibre de text i els fulls de treball, s’han desenvolupat les unitats didàctiques mitjançant la web descartes i la web del projecte ed@d.

 - Respecte als fulls de treball, he de comentar que són de gran utilitat. Una vegada fets, el ritme de classe és major i s’aprofiten més els minuts que dura la sessió.

8. Valoració personal del professor:

a) Consecució del objectius i grau de satisfacció amb l’experimentació:

Globalment estic molt satisfet del desenvolupament d’aquesta iniciativa que implica l’ús de les tecnologies de la informació en el aula. Els alumnes han assolit els objectius marcat de forma satisfactòria i amb resultats més bons que altres grups del mateix centre. Estic convençut que la utilització d’aquests mitjans a l’aula han propiciat una major implicació per part dels alumnes i un major interès.  De fet, l’alumnat ha estat més motivat i menys distret.

Per tant, he d’estar content de cóm s’ha desenvolupat l’experimentació.

b) Utilitat dels materials del projecte Descartes com a mitjà didàctic:

Durant l’experimentació he alternat les pàgines web de Descartes i del projecte ed@d. Crec que aquestes darreres pàgines web són més útils per poder realitzar l’explicació teòrica mentre que les pàgines de la web Descartes les hem utilitzat per fer exercicis i les hem aplicat als fulls de treballs.

Pel que fa a la web Descartes, vaig a comentar una per una les unitats didàctiques utilitzades:

- Respecte a la unitat didàctica dels nombres enters i divisibilitat, el que he fet és utilitzar la web de 1r d’ESO per a alumnes de 2n d’ESO. Tot i que els objectius són similars, he notat a faltar una major dificultat amb les activitats plantejades. Els fulls de treball s’han utilitzat per poder suplir aquest fet.

- Respecte a la unitat didàctica de fraccions, la web descartes està prou bé excepte quan s’han d’utilitzar les operacions combinades. Aquesta part crec s’hauria de millorar ja que hi ha molt pocs exemples. A més, una vegada més s’ha d’utilitzar un recurs de 1r d’ESO per a alumnes de 2n d’ESO.

- Finalment, la unitat didàctica de potències de fraccions s’ha de millorar molt perquè hi ha poca cosa feta.

c) Conclusions i perspectives de futur:

La valoració és molt positiva. D’una banda, els alumnes han assimilat els conceptes i continguts amb més facilitat que amb el mètode tradicional. De fet, els resultats han estat molt millors que amb els cursos que tenen professors que no han utilitzat la metodologia que jo si he aplicat. D’altra banda, jo com a professor he quedat molt satisfet de l’experimentació i, de fet, seguiré utilitzant els recursos de la web Descartes i del projecte ed@d per explicar els conceptes i continguts que s’han d’assolir durant aquest curs.

Oriol Jové i Modroño
IES Bendinat
Bendinat - Illes Balears
EDA 2009