EDA2009

Nombres Reals

Nom del professor:                              Francisco Javier Rodríguez Miguel

Centre Educatiu:                                 IES Albuhaira. Muro. Mallorca

Grup en què s'ha dut a terme:    

    Un dels objectius d'aquest projecte és el de la motivació de l'alumnat. Per això he cregut convenient aplicar-lo a un grup de 4t d'ESO de l'opció A. Normalment, aquest tipus d'alumne presenta molt poca motivació vers les matemàtiques degut, entre altres coses, a les dificultats de comprensió d'aquestes. A més, al ser un grup molt reduït, només 11 alumnes, em permetrà atendre'ls a tots i poder disposar dels ordinadors portàtils del centre per dur-la a terme.

Objectius:  

Entre els objectius marcats s'han de destacar:

  • Fer servir una metodologia més atractiva per l'alumnat. Degut a la tecnologització de la nostra societat, els alumnes reben els ordinadors d'una forma natural i això es pot servir per despertar un interès no present en les classes magistrals.
  • Millorar l'autonomia de l'alumnat en l'aprenentatge i atendre a la seva diversitat. Amb les classes magistrals, l'alumne és un simple espectador, que moltes vegades només fa un treball repetitiu i que no arriba a assimilar. Amb la proposta de una serie d'activitats cada alumne arribarà a conclusions de forma diferent experimentant per si mateix.

 Continguts matemàtics estudiats:  

L'aplicació del projecte es farà amb la unitat de nombres reals. Concretament s'haurien de treballar el següents continguts:



 Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús:  

    El nostre centre disposa de una sala d'ordinadors amb 15 ordinadors. El problema és que la seva disponibilitat és molt baixa. Es per aquest motiu que no es podrà fer servir la sala d'ordinadors per dur a terme l'aplicació del projecte. Degut a que el grup on s'ha d'aplicar és bastant reduït (11 alumnes) es podrà disposar dels portàtils del centre durant tot el temps que digui l'experimentació. Així, es disposarà de 11 ordinadors portàtils. Aquests ordinadors tenen un processador Pentium 4. Per tant, es consideren adients per dur a la pràctica el projecte.  A més, el centre disposa d'una xarxa Wi-Fi que arriba fins a l'aula del grup on es vol dur a terme les activitats. De totes formes, es durà una còpia de les activitats que duguin a terme, per si la connexió a Internet fallàs en algun moment. A més dels ordinadors portàtils i de la xarxa Wi-Fi, es farà servir una pissarra digital e-beam i un projector per fer les explicacions, sobretot en les explicacions inicials sobre la utilització dels controls de les escenes de Descartes.

    Degut a que el nombre d'ordinadors és suficient es creu convenient que el treball sigui individual.  Com les activitats es duran a terme amb portàtils, la distribució serà la tradicional, es a dir, la mateixa que tenen a la classe ordinària.


Unitat Didàctica Descartes.

S'ha fet el desenvolupament d'aquesta unitat fent servir una pàginà d'índex juntament amb diferents guions que permetrar pautar les tasques a realitzar clarament.

   Pàgina índex.

    Guió 1       
    Guió 2
    Guió 3
    Guió 4
    Guió 5

Desenvolupament.

Les primeres sessions han estat de presa de contacte amb l'entorn: ordinadors, usuaris per poder fer-los servir. Concretament, la primera sessió es va dedicar a entrar i fer la enquesta inicial. Aqui ja varem tenir el primer problema ja que el document no ens deixava modificar. Al final, es va arreglar, això no es va provar abans.

A continuació es va explicar una mica la web Descartes i on podien trobar les unitats que es durien a terme. Va anar molt bé, tenir una còpia de les unitats en local per si teníem problemes amb Internet.

Les primeres sessions tenien com objectiu que els alumnes s'acostumassin a fer servir els applets més que aconseguir objectius acadèmics. Aquí em vaig donar que els alumnes els costava entendre el que llegien. Vaig decidir fer una llegida en veu alta explicant només aquelles coses que no havien quedat clares durant l'explicació.

Poc a poc els alumnes eren més independents i estaven més en silenci i concentrats amb el que estaven fent.

Un altra cosa molt favorable va ser la introducció de fitxes complementaries que tenien que entregar i que podien comprovar amb els applets.


En quant als resultats obtinguts, només va haver un suspès però ja es podia veure ja que no entregava les fitxes i tampoc aprofitava les classes.

Amb tot això i en general, una experiència molt interessant, tant per tant dels alumnes com del professor. Molts d'ells m'han demanat si tornaríem a fer qualque tema més amb Descartes. Cap problema.

Enquestes i opinions personals dels alumnes.


Abans de realitzar el desenvolupament de la unitat amb descartes es va realizar una enquesta inicial. D'igual forma una vegada finalitzat, es va fer una enquesta final. Els enllaços següents permten veure les enquestes inicials i finals realizada pels alumnes.

        Alumne 1           Alumne 2        Alumne 3        Alumne 4            Alumne 5        Alumne 6

        Alumne 7           Alumne 8        Alumne 9        Alumne 10          Alumne11    

   

Adjunt a continuació alguns comentaris dels mateixos alumnes que crec bastant interessants. Qui millors que ells per dir el que a anat bé i que es por millorar:

Opinió 1

Després de fer el primer tema de matemàtiques amb ordinador tenc varies avantatges i inconvenients. El que m´ha agradat més ha estat la facilitat de fer la feina però, jo trob que les explicacions dels exercicis es podrien millorar un poc més. També m´han agradat les fitxes complementàries que em servien per posar a prova els exercicis i les explicacions i sabre si hauria de posar-hi més temps en un apartat o en l´altre. També s´ha de dir que l´ordenador quasi no m´ha fet problemes apart de què algunes vegades es reiniciava tot sol. També gràcies a la pissarra que tenim de la que disposàvem a classe el professor ens ha pogut solucionar bastants de dubtes després de fer les fitxes complementàries i això m´ha agradat bastant. Però per l´altre banda també s´ha de dir que el professor ha tengut més d'una vegada algun problema però al final s´ha pogut solucionar. Es vera que a vegades també hem de tenir la necessitat de desar l´ordenador per culpa de que es reinicia ell mateix i s´hi ens oblidam de fer-ho podem perdre tota la feina que em fet al llarg de la classe, per jo aquest és el problema més greu que he tengut i crec que s'hauria de solucionar el més aviat possible.

En conclusió la experiència d'utilitzar un ordenador en la classe de matemàtiques m´ha agradat bastant i aquests problemes que tots hem tengut a classe esper que es puguin solucionar i que es pugi tornar a fer més temes amb ordenador.

Opinió 2

Aquest primer trimestre hem fet feina amb els ordinadors de l'institut Albuhaira. La veritat és que és el primer any que en una assignatura ens deixen treballar amb ells. M'ha paregut molt bona idea, perquè a vegades sembla molt avorrit sempre sempre i sempre el mateix, cada dia classe, escoltant el professor que explica i prendre apunts sense aturar...

Amb la utilització del l'ordinador s'han presentat un parell de problemes. Per exemple: al principi de tot, han hagut problemes amb les contrasenyes i amb el nom dels usuaris, després també quan havíem de posar un parell de dades, que nosaltres pitjàvem a una casella i aquella no escrivia... però bé m'ha agradat bastant perquè és una altra forma també d'aprendre. En quant als exercicis, trob que han estat bons d'entendre perquè et posaven tota l'explicació ben redactada i a més a més molts d'exemples.

A mi aquest tema sincerament m'ha paregut un poc complicat perquè era un tema nou i tal... però crec que amb l'ordinador també m'ha ajudat un poc més a entendre-ho, perquè per exemple quan nosaltres a la pissarra començam tema nou posam un, dos, tres, quatre o això d'exemples i en canvi amb l'ordinador, si amb aquests 4 o 5 exemples no t'ha quedat del tot clar pots seguir mirant i mirant els exemples! En resum, trob que fer feina amb l'ordinador ha estat una nova experiència per a nosaltres i crec que ha estat bona idea ja que hem tengut qualque complicació, però no grossa.

Opinió 3

La meva opinió es que la feina amb ordinadors ha estat bastant bé, perquè hem aprés a fer feina de matemàtiques amb els ordinadors cosa que no havíem fet mai. També crec que és una manera de fer feina bastant correcta perquè tens les explicacions dels exercicis i els exercicis no eren massa complicats. Jo milloraria les explicacions perquè hi havia activitats d'un altre tipus i a les explicacions no hi era però en general ha estat una bona experiència que ens ha ajudat i en general crec que a tots ens a anat bastant bé i la fitxa complementària ens ha ajudat a repassar les activitats de l'apartat. Els ordinadors funcionaven bé, és a dir, hem pogut treballar de forma correcta amb ells i la pissarra digital m'ha agradat perquè ens serveix per explicar i corregir les activitats que no enteníem. La meva opinió es que ens agradaria tornar a fer un altre tema així però crec que la forma més correcta i més neta es fer feina amb els llibres perquè crec que s'aprèn més i li prestes més atenció que no als apunts que tens a l'ordinador. A jo més igual tornar a fer un tema així, perquè et resulta més divertit perquè passes de les classes teòriques així normals.

Opinió 4

Generalment, no vaig tenir quasi cap problema ni amb els ordinadors, ni amb Internet. Però si que en vaig tenir un parell amb les fitxes i les explicacions que ens donaven, ja que a vegades eren confuses i no es solien explicar bé.

A part, quan varem fer les enquestes al principi i al final del tema, a vegades no ens deixava escriure en la casella que ens marcava on havíem d'escriure i havíem d'escriure al costat de la casella, cosa que afectava a la velocitat de la nostra feina i hi perdíem un temps un poc important.

D'altra banda, també hi ha coses molt positives,ja que no havíem de perdre temps en copiar els requadres del llibre ja que les teníem a la xarxa d'Internet i la podíem consultar quan volguéssim.

També em va agradar molt el tema de la pissarra digital, ja que no l'havíem utilitzada mai i ens va agradar l'experiència, encara que en varem quedar tots amb les ganes d'utilitzar-la ja que només la va utilitzar el professor.

Una cosa que tampoc hem va agradar va ser que els ordinadors s'haguessin de reiniciar cada un parell de classes, i també vaig tenir un problema (només un ) de que el meu ordinador no es connectava a la xarxa i, com a conseqüència, no podria treballar amb les fitxes que hi havia a la xarxa.


Opinió 5

Ha sido una experiencia muy favorable, y hay una mejora de rendimiento académico entre todos los alumnos.

En el recorrido del trabajo me he encontrado con muchas ventajas y métodos para estudiar muy eficaces. El programa que tuvimos (descartes) nos ha sido de gran ayuda, ya que personalmente me a ayudado bastante, las fichas han sido una gran ventaja para aprender y todo ha sido de gran ayuda, pero el programa a veces tenia pequeñas dificultades con los ejercicios que aparecían en el programa y algunos de los ordenadores se apagaban sin mas y nos borraba todo lo que teníamos, además de hacernos perder el tiempo cuando lo teníamos que encender.    

Las citas textuales y las explicaciones del programa eran muy buenas y de gran ayuda. El trabajo con la pizarra digital y la técnica con los ordenadores hay sido muy favorable para el aprendizaje, ya que nos despeja la idea del papel y el lápiz,adentrándonos en el mundo de la matemática con mucho mas interés, además de saber que para aprender matemáticas no solo es estar trabajando con el lápiz y el papel.

Me ha agradado la técnica de trabajo que se ha tenido en el aula y considero que es mejor la clase así, ya que seria una clase más práctica. Las páginas y fichas que se nos han facilitado me han parecido un método de gran ayuda para estudiar y repasar para los exámenes, también me gustó que los exámenes fueran basados en los ejercicios que estaban en las fichas.

Una cosa más, fué que las clases con los ordenadores han sido muy didácticas y diferentes de las clases normales que comúnmente se hacen incitándonos más a estudiar.

Finalmente, esta actividad que hemos hecho en esta unidad me a gustado mucho por todas las cosas que he nombrado ya antes....


Valoració personal i conclusions.

    Personalment, crec que l'experiència ha estat molt gratificant no només degut els objectius aconseguits sinó també a la implicació demostrada per part dels alumnes.  Al principi, hi ha hagut qualque problema per poder entendre el procediment a seguir. Després d'algunes indicacions, tots els alumnes han pogut fer feina de forma individual i al seu propi ritme, repetint el que no li havia quedat clar. Això es demostra en les opinions personals finals, on molts d'ells demanen poder fer alguna experiència més fent servir Descartes. Curiosament, els bons resultats obtinguts a l'avaluació dels continguts, els ha motivat per repetir l'experiència. Cap d'ells ha notat que aquests resultats també es poden haver degut a que s'ha utilitzat casi la totalitat de les classes per fer feina, sense tenir que perdre temps en copiar cap apunt de la pissarra, ja que aquests es podien consultar via Internet. Aconseguint una major eficiència en les classes. 

   Respecte a les unitats de Descartes que s'han fet servir, crec han permès atendre la diversitat de la classe, adequant-se al ritme d'aprenentatge de cada alumne. Això demostra que aquest material és fruit de l'esforç desinteressat de diferents persones durant molt de temps. Res s'aconsegueix en poc temps. Esper que, a la llarga, aquest material (juntament amb altres que començam a fer servir: Projector, PDI,...) ens permeti modificar algunes metodologies tradicionals, millorar la comprensió de les Matemàtiques i captar l'atenció del nostre alumnat.