logo

IES Sa Colomina (Eivissa)

INFORME FINAL

 

 

Dades personals i Professionals.

Nom i llinatges: JUAN GUILLERMO SART CASELLES
Titulació: LLICENCIAT EN CIÈNCIES MATEMÀTIQUES
Cos: PROFESSORS D`ENSENYAMENT SECUNDARI
Centre Destinació: IES SA COLOMINA (EIVISSA) ILLES BALEARS

 

 

 

Grup on s'ha realitzat l'experimentació.

Nivell:
ESO
Curs:
1r F
Nombre Alumnes:
16

 

El grup en el qual he fet l’experimentació didàctica és el grup de 1r d'ESO F amb 23 alumnes, dels quals 7 són de compensatòria i surten les tres hores de classe a la setmana, i per tant únicament tinc 16 alumnes amb relació directa (A l'enquesta inicial n'hi ha 18 perquè després de fer-la, el Departament d'Orientació va considerar que dos alumnes més deurien passar a compensatòria per no poder seguir les classes amb normalitat). Dins d'aquests 16 alumnes hi ha un amb distròfia muscular, que en un principi semblava que no podria assistir a classe amb normalitat, però per sort des de meitat d’octubre assisteix a classe amb tota regularitat (el problema en un principi era per disponibilitat horària d’un transport adaptat) i altre amb TDAH per aquest motiu entra 1 hora de classe a la setmana una professora del Departament d'Orientació per recolzar aquests alumnes.

 

Objectius de l’experimentació.

1. Detectar les dificultats, de qualsevol tipus, que sorgeixen al utilitzar l’ordinador com a mitjà de aprenentatge amb Descartes, de forma continuada.
2. Analitzar l’actitud dels alumnes davant d’una nova forma d’aprenentatge i diagnosticar els seus efectes.
3. Comprovar l’eficiència dels materials de Descartes per a assolir els objectius previstos en la planificació de l’experimentació.
4. Motivar els alumnes
5. Aprendre a aprendre
6. Pensar, raonar i argumentar.
7. Usar les noves tecnologies
8. Tenir una actitud positiva enfront de les matemàtiques
9. Atendre els alumnes d’una manera més personalitzada
10. Treballar en equip (tant alumnat com professorat)
11. Atendre la diversitat
12. Fomentar l’autonomia dels alumnes en l’aprenentatge
13. Augmentar el rendiment acadèmic
14. Fomentar l’ús de les TIC entre el professorat

 

Continguts matemàtics estudiats.

 

1er ESO

  • Operacions amb nombres Naturals: Suma i Resta
  • Operacions amb nombres Naturals: Producte i Divisió
  • Càlcul Mental
  • Potències i arrels
  • Múltiples i Divisor

L'enllaç a tot el material utilitzat en classe és el següent:

http://descartes.cnice.mec.es/eda/eda2009/descartes/balears/materials/joan_sart_practica_3/Algebra/index_alumnat.htm

 

 

Condicions de l'aula d'ordinadors i forma d'ús.

De les tres sessions setmanals de docència directa amb el grup, he dedicat dos sessions en l’aula ordinària recolzat amb un ordinador portàtil i projector. La tercera sessió la he desenvolupat en l’aula d’informàtica.

 

El ordinador portàtil que he utilitzat en l'aula ordinària és:
HP / Intel (R) Celeron (R) M CPU
580 1,83 Ghz, 1,00 GB de RAM.
Sistema Operatiu Windows XP Professional.
Connectat a Internet mitjançant ADSL del centre.

Els ordinadors de les aules d'informàtica utilitzats són:
INVES / Intel (R) D CPU 2,80 Ghz, 1,00 GB de RAM.
Sistema Operatiu Windows XP Professional.
Connectats a Internet mitjançant ADSL del centre

Per dur a terme totes les activitats s´ha creat una unitat de xarxa anomenada DESCARTES on teníem tot el material que necessitavem per dur a terme l’experimentació. També es va crear un usuari amb contrasenya per poder accedir des de qualsevol ordinador del Centre.


Pel que a l’aula d’ordinadors que he utilitzat l’he preparat conjuntament amb el meu company de Departament en Rubén que també participa en
l’experimentació, hem instal·lat (actualitzat) el Java, el Flash i el Descarteweb2.0.


Altra cosa que he fet per tal de facilitar l’estudi als alumnes, es passar-los tot el material que hem utilitzat en els seus Pen Drives i així podien repassar tot l’estudiat en classe a casa al seu ritme. També els he passat el Java, el Flash i el Descarteweb2.0 i els vaig mostrar com fer la instal·lació de tot en els seus ordinadors.

L'aula d'informàtica consta de 15 ordinadors i el del professor, però sempre passa que hi algún que falla, normalment funcionaven uns 13 la qual cosa implicava que cada vegada que feiem servir l'aula la gran majoria treballaven individualment i dos o tres parelles depenent del dia.

 

 

Descripció del desenvolupament de l'experiència.

Treball realitzat amb els alumnes cada dia.

 

 

Dades sobre l'avaluació:

 

El dia de la prova inicial de Potències hi havia 14 alumnes a l'aula i els resultats del seu buidatge son els següents:

Pregunta Errors Sense contestar
1
7
0
2
2
0
3
3
0
4
8
0
5
4
1
6
8
1
7
5
1
8
9
2
9
10
3

 

Comparant amb l'altre curs de primer (1r C) que no està fent l'experimentació, els resultats de les proves finals són els següents:

Potències i arrels 1r C 1r F
Nombre d'alumnes
23
16
Mitjana
5,64 punts
5,775 punts
Desviació típica
1,181 punts
1,549 punts
Recorregut
4,16 punts
6 punts

 

El dia de la prova inicial de Múltiples i Divisors hi havia 13 alumnes a l'aula i els resultats del seu buidatge son els següents:

Pregunta Errors Sense contestar
1
2
0
2
6
0
3
6
0
4
4
0
5
2
0
6
2
0
7
6
1
8
10
1

 

Comparant amb l'altre curs de primer (1r C) que no està fent l'experimentació, els resultats de les proves finals són els següents:

Múltiples i divisors 1r C 1r F
Nombre d'alumnes
23
16
Mitjana
5,71 punts
6,375 punts
Desviació típica
2,20 punts
2,08 punts
Recorregut
8,25 punts
6,6 punts

 

 

 

Valoració personal del professor, indicant en cada cas els aspectes positius i negatius.

Pel que fa a l'alumnat crec que sí s'han aconseguit els objectius plantejats. Evidentment, l'ordinador és una eina molt atractiva pels alumnes i ha augmentat notablement la motivació del grup per l'assignatura de matemàtiques. Encara que no s'hagi aconseguit que tots els alumnes aprovin les matemàtiques, sí que ha ajudat a entendre millor certs conceptes, que se'ls aprenguin a base de repetir les escenes, que els alumnes desmotivats intenten almenys un poc apropar-se a l'assignatura. Una adequada planificació i disponibilitat de recursos plantejats amb i per mitjà de les TIC pot contribuir substancialment en la millora del procés educatiu i en la millora dels resultats.


El grau de satisfacció amb l'experiència és molt elevat tant per mi com pels alumnes com es pot comprovar en els resultats de l'enquesta final.

Els aspectes positius de l'experimentació han estat els següents:

  • Els alumnes han recolzat més els seus coneixements i sobre tot al seu ritme i amb més llibertat del normal, ja que han pogut practicar en casa fent ús de l'ordinador personal, cosa que ha agradat tant als alumnes com als pares que han vist el que feien els seus fills com a novetat.
  • Es pot atendre millor la diversitat, ja que cadascú treballa al seu ritme d'aprenentatge.
  • Aquest material et serveix per proper anys amb uns petits canvis.
  • La classe es fa més participativa sobretot quan utilitzes el portàtil en l'aula ja que tothom vol sortir a realitzar les activitats.

Pel que fa als aspectes negatius:

  • La quantitat d'hores a dedicar per preparar el material encara que sigui fent petites modificacions.
  • El temps dedicat a la preparació de l'aula d'informàtica instal·lant el programari necessari.

 

 

         
 

 

 

Departament Matemàtiques IES Sa Colomina
Professor:

Juan G. Sart Caselles

   
© Ministerii de Educació, Any 2009
 

 

Licencia de Creative Commons