ELS PRIMERS EXEMPLES | |
LA TIRA DE L'ELIAS I LA MÀQUINA DE ZACARIAS |
|
1. LA TIRA DE L'ELIAS | ||
Hi ha situacions que presenten certes regularitats. Aquestes regularitats permeten generalitzar cassos particulars i endevinar el que va a passar. Per a descriure aquestes situacions l´Elias utilitza lletres que generalitzen l´ús dels nombres. Continua llegint i veuràs el que passa. | ||
1.- Mira el dibuix canvia el valor de n i observa com es comporta la tira que ha inventat l´Elias, després contesta les preguntes següents:
P3.- Quantes peces vermelles tindrà una tira si té 76 peces blanques? P4.- Ja sabeu com funciona la tira de l'Elias? En general, com es pot averiguar el nombre de peces de color vermell, sabent el nombre de peces blanques? |
||
Ara anem a veure que s´ha inventat el nostre company Zacarias |
2. LA MÀQUINA DE ZACARIAS | ||
L'utilització de lletres en matemàtiques simplifica o fa més fàcil i sencill, les descripcions d'allò que passa, evitant les ambiguitats del llenguatge ordinari. | ||
2.- En l'escena teniu la màquina que ha inventat el Zacarias que transforma uns nombres en uns altres després de realitzar sempre les mateixes operacions. Introduce varios números en la máquina y P5.- Introdueix diferents nombres en la màquina i després descriu o digues quines operacions realitza.
P6.- Si al nombre que introduïm l´anomenen x, i al que torna la màquina li diem y, obté una expressió que relacione x e y, segons les operacions que realitze la màquina. P7.- Quin nombre haurem d´introduir en la màquina per obtenir el nombre 37. Escriu una expressió que calcule el nombre a introduir conegut el resultat que torna la màquina.
|
Enrique Martínez Arcos(Adaptada parcialment i traduïda al català per Josep Antoni Pons Gascó) | |
© Ministerio de Educación, Política Social y Deporte. Año 2003 | |
Los contenidos de esta unidad didáctica están bajo una licencia de Creative Commons si no se indica lo contrario.